بررسی شیوع اختلالات اندازه دندانها بر حسب آنالیز بولتون در مال اکلوژنهای بعد ساجیتال

چکیده:
سابقه و هدف
آنالیز بولتون اختلالات اندازه دندانها را در بیماران ارتودنسی برآورد می نماید. هدف این تحقیق تعیین شیوع اختلالات اندازه دندانها توسط آنالیز بولتون در افراد ایرانی مبتلا به Cl I، II، III اسکلتال و کراودینگ می باشد تا اگر تفاوتی بین این موارد و موارد Cl I ارائه شده توسط بولتون وجود دارد، در طرح درمان بیماران لحاظ گردد.
مواد و روش ها
در این تحقیق توصیفی، 50 جفت قالب مطالعه از هر دسته از بیماران فوق (مجموعا 200 قالب مطالعه) انتخاب شدند که از کیفیت خوبی برخوردار بودند و همه دندانهای دائمی (به جز مولر دوم و سوم) حضور داشتند و فاقد هر گونه سایش، پوسیدگی یا ترمیم در سطوح اینترپروگزیمال بودند. سپس بزرگترین بعد مزیودیستالی دندانها با کولیس دیجیتالی با دقت 0.01 میلیمتر اندازه گیری شد. نسبت های قدامی و کلی دندانها طبق آنالیز بولتون بدست آمد. سپس میانگین، انحراف معیار، دامنه ضریب واریاسیون و خطای استاندارد آنها سنجیده شد. مقایسه 4 گروه از نظر نسبت های قدامی و کلی با آزمون واریانس یکطرفه انجام شد. سپس توسط T - test تفاوتها در هر 4 گروه نسبت به نرم بولتون سنجیده شدند. تعداد افرادی که بیش از SD2 با میانگین بولتون فاصله داشتند مشخص شد.
یافته ها
بیشترین شیوع اختلالات اندازه دندانی برای نسبت کل دندانها (overal ratio) در گروه کراودینگ (14 درصد) و برای نسبت قدامی (anterior ratio) در گروه Cl III (28 درصد) مشاهده شد. میزان نسبت های کلی و قدامی بدست آمده (2.45 ±92.01 و 2.69± 78.21) از لحاظ آماری با شاخصهای بولتون (91.3±0.091 و 1.65± 77.2) اختلاف معنی داری داشتند (P<0.0001) اما در هیچیک از موارد تفاوت بیش از 1.5mm نبود. بنابراین نسبتهای بولتون برای افراد ایرانی نیز قابل استفاده هستند. همچنین مقایسه نسبت های مذکور با نسبتهای ارائه شده توسط بولتون نشان داد که در مورد نسبت کلی و قدامی، تعدادی از بیماران، بیش از SD2 با میانگین بولتون فاصله داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه اختلالات اندازه دندانها خصوصا در مورد کراودینگ و کراس بایت تنها با مشاهده کلینیکی قابل تشخیص نیستند، توصیه می شود آنالیز بولتون قبل از شروع درمان ارتودنسی در مورد بیماران انجام شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
547
لینک کوتاه:
magiran.com/p225431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!