مقایسه ی دقت رادیوگرافی پری اپیکال دیجیتال با بایت وینگ دیجیتال در ارزیابی تحلیل استخوان در دندان های خلفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه: 

رادیوگرافی، در تشخیص بیماری پریودنتال کمکی ارزشمند به شمار می‌رود، لذا این پژوهش با هدف مقایسه‌ی بین دقت دو تکنیک رادیوگرافی پری‌اپیکال و بایت‌وینگ دیجیتال در ارزیابی میزان تحلیل استخوان در دندان‌های خلفی بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن انجام شد.

مواد و روش‌ها:

 این مطالعه‌ی توصیفی- تحلیلی، بر روی 36 نمونه از سطوح اینترپروگزیمال دندان‌های خلفی، از بیماران مبتلا به پریودنتیت مزمن کاندید جراحی فلپ، مراجعه‌کننده به دانشکده‌ی دندان‌پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان) در سال 1394 انجام شد. ابتدا، با دو روش تصویربرداری پری‌اپیکال با استفاده از تکنیک موازی و بایت‌وینگ دیجیتال از سطوح تعیین شده، عکس‌برداری انجام و توسط رادیولوژیست، فاصله‌های لازم اندازه‌گیری شد، سپس حین انجام جراحی و پیش از تصحیح کانتور استخوان، فاصله‌ی نقطه‌ی مرجع تا ستیغ استخوان آلویول (استاندارد طلایی) به وسیله‌ی پروب ویلیامز اندازه‌گیری گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری Paired t-test آنالیز شد (0/05 = α).

یافته‌ها: 

از 36 نمونه‌ی مذکور، به ترتیب در رادیوگرافی بایت‌وینگ و پری‌اپیکال، 2 و 1 مورد از اندازه‌گیری‌ها برابر با معاینه‌ی بالینی و همچنین 16 (44/4 درصد) و 20 مورد (55/6 درصد) فاصله‌ها بیشتر برآورد شد. اختلاف میانگین میزان تحلیل استخوان در روش بایت‌وینگ، با روش کلینیکال 0/12 ± 0/2 میلی‌متر و تفاوت معنی‌داری بین میانگین برآورد شده وجود نداشت (0/07 = p value)، اختلاف میانگین میزان تحلیل استخوان در روش پری‌اپیکال با روش کلینیکال، 0/26 ± 0/87 میلی‌متر و تفاوت معنی‌داری بود (001/0 = p value).

نتیجه‌گیری: 

بر اساس نتایج این بررسی، استفاده از روش رادیوگرافی بایت‌وینگ، جهت تعیین میزان تحلیل استخوان در دندان‌های خلفی نسبت به روش رادیوگرافی پری اپیکال،ارجحیت داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2255016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!