رسم الخط مصحف عثمانی در ترازوی نقد (بخش اول)

پیام:
چکیده:

پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) فرموده: «خیرکم من تعلم القرآن وعلمه؛ بهترین شما، کسی است که قرآن را بیاموزد و آن را به دیگران نیز بیاموزاند.» (نوری، 1408، ج4: 235؛ بخاری، 1422، ج17: 27). این حدیث نبوی، در درجه اول ناظر به تعلم و تعلیم قرایت قرآن، و بعد از آن، فهم و درک معانی بلند آن است. قرایت صحیح قرآن کریم، خود، مبتنی بر نگارش دقیق و صحیح املایی مصحف شریف، بر اساس رسم الخط شایع و رایج در میان مردم است.
در بخش نخست این نوشتار، مروری به ضرورت، اهمیت و تاریخچه رسم الخط می شود. آنگاه رسم الخط مصحف عثمانی معرفی شده و سپس، به توحید مصاحف پرداخته شده است. بعد از این، کاربرد انواع خط در قرآن صدر اسلام مطرح شده و سخنی در توقیفی یا اجتهادی بودن رسم الخط ارایه می گردد و آنگاه رابطه رسم الخط با اختلاف قرایات و توجیهاتی را که برای این اختلافات ارایه شده، بیان کرده‌ایم. در ادامه، به بررسی مصداقی رسم مصحف عثمانی می‌پردازیم. مصادیقی چون: رسم همزه آخر واژه، بیان پایه های همزه، چسبیدگی های نادرست، جداسازی های بی مورد، هماهنگ سازی تای مربوطه و مبسوطه، قاعده نگارش حروف زاید، شیوه کتابت صاد و سین، ابدال و نیز شکل نگارش الف آخر کلمه، از آن جمله است.
گفتنی است که بخش اول مقاله، در این شماره از فصلنامه ره‌آورد نور ارایه می‌شود و بخش دوم نیز تحت عنوان «بررسی مصداقی رسم مصحف عثمانی» به توفیق الهی در شماره‌ آتی در معرض استفاده علاقه‌مندان و قرآن‌پژوهان عزیز قرار خواهد گرفت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2255316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!