بررسی نقش ماندالا در تزئینات مساجد دوره ی تیموری (نمونه های موردی 1- مسجد جامع گوهرشاد مشهد 2- مسجد جامع یزد 3- مسجد کبود تبریز 4- مسجد بی بی خانم سمرقند)
یکی از نمادهای موجود در هنر تمامی ادیان مختلف طرح ماندالا است که در هریک از ادیان تعاریف خاص خود را دارد و در هنر اسلامی و در تزیینات مساجد علاوه بر کاربرد کثیر آن تعاریف واحدی را دارد اما طرح و نقوش مختلف ماندالاها که همه به سمت یک هدف مشخص می روند و یک مرکزیت را ایجاد می کنند باعث ایجاد تنوع در بناهای مختلف شده است . با توجه به تعریف ماندالا، در هنر اسلامی و در مساجد اسالمی مربوط به یک دوره همزمان نسبت به هم دوره تیموری به تحلیل آن در تزیینات بناهای نمونه ی مذکور می پردازیم و با انطباق دادن به اصول اولیه طرح ماندالایی از هویت اصلی آن اطمینان حاصل کرده و به تحلیل تفاوت آن در نمونه های موردی و ارتباط هر یک با رنگ هایی که در درون این طرح ها قرار گرفته با معانی و مفهومشان در هریک از نمونه های مربوط پرداخته شده است .
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.