بهینه سازی وزن قاب های سه بعدی در ساختمان های قاب خمشی فولادی متوسط با استفاده از تحلیل دینامیکی طیفی و روش های محاسبات نرم و مقایسه نتایج

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با توجه به لزوم طراحی بهینه و اقتصادی سازه ها، کاهش وزن نهایی سازه طراحی شده که رابطه مستقیم با هزینه ساخت در پروژه ها دارد، اهمیت زیادی پیدا می کند. از طرفی با کاهش وزن مقاطع استفاده شده در سازه، پارامترهای مقاومتی المان مربوطه کاهش می یابد و سازه توان تحمل در مقابل بارهای وارده را از دست می دهد. پژوهش حاضر، سعی دارد با استفاده از تکنیک های محاسبات نرم، الگوریتمی ارایه کند که علاوه بر حداقل سازی وزن سازه، تمامی قیود آیین نامه نیز ارضا شود، علاوه بر آن از سرعت مناسبی نیز برخوردار باشد. در انتها نیز روش های مختلف محاسبات نرم، شامل الگوریتم ژنتیک بهبودیافته، الگوریتم مورچگان بهبودیافته و انواع مختلفی از شبکه های عصبی دولایه و سه لایه با روش های مختلف آموزش در روند بهینه سازی با یکدیگر و با روش رایج طراحی سازه مقایسه و نتایج آورده شده است که نتایج نشان از بهینه شدن قابل توجه وزن سازه در حدود 14 تا 33 درصد با استفاده از الگوریتم مورچگان و ژنتیک دارد و از بین این تکنیک ها سرعت و دقت بالای الگوریتم مورچگان بهبودیافته نسبت به باقی تکنیک های محاسبات نرم مشخص شده است. ضمنا برای تحلیل سازه ها، علاوه بر مدل سازی سه بعدی از روش تحلیل دینامیکی طیفی استفاده شده و روند بهینه سازه برای چهار نوع سازه، منظم، نامنظم در ارتفاع، نامنظم در پلان و نامنظم در پلان و ارتفاع صورت گرفته است تا حالت های مختلف مورد بررسی قرار گیرد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!