اثرات اقتصادی طوفان گرد و غبار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

طوفان شن و گرد و غبار به طور معمول در مناطق خشک و نیمه خشک اتفاق می افتد. این پدیده در کشور ایران در مناطق غربی، جنوب غربی و مرکزی، بیشتر در فصل تابستان قابل مشاهده است. مطالعات انجام گرفته تاکنون نشان می‫دهند که این پدیده بر سلامتی انسان، زمین های کشاورزی، صنعت، زیرساخت ها و بخش حمل و نقل اثرگذار است. هدف مطالعه حاضر بررسی اثرات اقتصادی پدیده گرد و غبار می‫باشد.

روش کار

مطالعه حاضر یک پژوهش از نوع کتابخانه ای و توصیفی است. در ابتدا مقاله ها و گزارش‫های ارایه شده در پایگاه های داده معتبر فارسی (Civilica، Magiran و SID) و انگلیسی از قبیل Web of Science،Scopus ، Embase، PubMed و Google scholar دریافت شده و بصورت مجزا بررسی شدند.

یافته ها

پدیده گرد و غبار محدوده جغرافیایی گسترده ای را در بر می گیرد، در واقع در تمامی نقاط جهان اتفاق می افتد و یک موضوع بین المللی به حساب می آید. در طی وقوع پدیده گرد و غبار، غلظت آلاینده های مختلف افزایش پیدا می کند که به طور کلی اتمسفر، بیوسفر، هیدروسفر و تروپوسفر را تحت تاثیر قرار داده و آثار بسیار زیادی به دنبال دارد. طوفان شن و گرد و غبار، اثرات محیط زیستی، بهداشتی و اقتصادی - اجتماعی گسترده ای را به دنبال خواهد داشت که بصورت حلقه های زنجیر، مرتبط بوده و در نهایت هر یک از این اثرات، به تبعات اقتصادی جبران ناپذیری، می انجامند. بنابراین، پدیده گرد و غبار، دارای اثرات اقتصادی گسترده ای از قبیل تاثیر بر صادرات نقت، تاخیر در سفرهای هوایی، اختلال در حمل و نقل جاده ای، اثرات مخرب بر کشاورزی (زراعت و باغبانی)، تصادفات جاده ای، خسارت به جاده، تعطیلی مدارس، لوازم منزل، تجهیزات الکترونیکی، تابلوهای تبلیغاتی عمومی، کانال‫های آبیاری، نیروگاه های برق وسلامتی مردم است.

نتیجه گیری: 

پدیده گرد و غبار را نباید و نمی‫توان فقط یک موضوع محیط زیستی در نظر گرفت، بلکه این پدیده به علت تبعات بسیار زیاد اقتصادی که برای زیرساخت‫های مناطق تحت تاثیر و کشور دارد بایستیبه عنوان یک دغدغه ملی و بین المللی در نظر گرفته شود و برای کاهش تبعات آن نیاز به همراهی بسیاری از بخش های اجرایی کشور می‫باشد. برای کاهش منابع انسان ساخت پدیده گرد و غبار، پیشنهاد این پژوهش بر ارزیابی‫ها و استراتژی های یکپارچه ای است که مدیریت پایدار آب و زمین را در مزارع، مراتع، بیابان ها و مناطق شهری، با وجود تغییرات اقلیمی، ارتقا می بخشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
699 تا 713
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257670 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!