تحلیلی پدیدارشناسانه از تجارب زیسته ی دانشجویان مامایی در مورد امتحان جامع پایان دوره تحصیلی کارشناسی مامایی به روش آزمون بالینی با ساختار عینی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

یکی از اهداف مهم آموزش ارتقاء سطح مهارت های بالینی دانشجویان است و آزمون ساختاریافته عینی-بالینی (OSCE) یکی از روش های ارزشیابی صلاحیت عملکرد دانشجویان  علوم پزشکی می باشد. این پژوهش در قالب یک تحقیق کیفی و پدیدارشناختی به منظور دستیابی به تجارب زیسته ی دانشجویان مامایی  نسبت به آزمون بالینی با ساختار عینی امتحان جامع پایان دوره تحصیلی کارشناسی مامایی، در جهت پاسخگویی به این سوال که «تجربیات و ادراکات دانشجویان رشته مامایی نسبت به آزمون بالینی با ساختار عینی امتحان جامع پایان دوره تحصیلی کارشناسی چیست؟» انجام گرفت.   

روش بررسی

در این مطالعه ی پدیدارشناختی با رویکرد کلایزی، نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف در سال 1397، از میان دانشجویان کارشناسی مامایی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان بعد از پایان امتحان OSCE  فینال انجام شد. پژوهش تا رسیدن  به پدیده اشباع داده ها ادامه داشت. جمع آوری داده ها با مصاحبه های نیمه ساختاریافته به مدت 40-30 دقیقه انجام شد.

یافته ها:

 نتایج نشان داد انتظارات وتجربیات مشارکت کننده ها در خصوص ارزشیابی بالینی با ساختار عینی عمدتا به صورت «فراهم شدن ارزشیابی بالینی بصورت عملی در OSCE » ؛ «ضرورت استفاده از OSCE به عنوان ابزاری عینی در ارزشیابی بالینی»؛ «لزوم عادلانه بودن ارزشیابی بالینی با OSCE» ؛ و «استرس زا بودن این آزمون» بود.

نتیجه گیری: 

در ارزشیابی بالینی عملی بودن آزمون، کشف مهارت های عملی و آرامش دانشجویان، اجرای عدالت در ارزشیابی باید مدنظر قرار گیرد، که تمام این مشخصات در OSCE نمود عینی دارد. پس میتوان از این آزمون به عنوان ابزار عینی در ارزشیابی بالینی بهره برد و بکار گرفتن آن را به مسیولین و مدرسین مربوطه پیشنهاد نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257675 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!