پیش ‏بینی تغییرات سطح آب زیرزمینی دامنه شمالی سهند با کاربرد روش های سامانه استنتاج فازی- عصبی، سری های زمانی و رگرسیونی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برداشت و بهره‏برداری مداوم و بی رویه از منابع آب زیرزمینی در دامنه شمالی سهند از سال 1362 موجب افت بیش از 14 متر از سطح آب گردیده است. بنابراین بهره برداری بهینه و پایدار از منابع آب زیرزمینی در این آبخوان یک ضرورت مدیریتی است و لازمه آن الگوبندی کمی مصرف، تحلیل روند بهره برداری و آینده‏پژوهی وضعیت آن است. این پژوهش با هدف تحلیل و آینده‏پژوهی افت سطح آب زیرزمینی دامنه شمالی سهند در دوره آماری 50 ساله با کاربرد روش های سری های زمانی، رگرسیونی و سامانه استنتاج فازی- عصبی انجام گردید. برای الگوبندی، آزمون و آینده‏پژوهی افت سطح آب زیرزمینی دامنه شمالی سهند از روش‏های متعدد سری های زمانی، دو روش رگرسیونی و سامانه استنتاج فازی- عصبی استفاده گردید. الگوبندی، آزمون و آینده‏پژوهی افت سطح آب زیرزمینی برای 50 سال صورت گرفت که 35 سال (از سال 1362 تا 1397) برای مراحل الگوبندی و آزمون و 15 سال (از 1398 تا 1412) برای آینده‏پژوهی استفاده گردید. نتایج نشان داد دقیق‏ترین روش برای تحلیل و آینده‏پژوهی افت سطح آب زیرزمینی دامنه شمالی سهند، روش سامانه استنتاج فازی - عصبی بود. در طول 35 سال گذشته سطح آب زیرزمینی بیش از 14 متر و به طور میانگین هر سال حدود 40 سانتی متر افت داشته است. با فرض ادامه یافتن شرایط موجود بهره‏برداری از منابع آب زیرزمینی، میانگین افت تجمعی سطح آب زیرزمینی، در سال 1412 برابر 03/20 متر خواهد بود. برای صیانت از منابع آب زیرزمینی در منطقه، سناریو و شرایط مختلف صرفه‏جویی در مصرف آب پیش‏بینی و پیشنهاد گردید.
زبان:
فارسی
صفحات:
2188 تا 2209
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!