بررسی عادات خواب و برخی عوامل موثر برآن در کودکان دبستانی شهر بوشهر سال 1398

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خواب یکی از نیازهای اساسی انسان است و نقش بسزایی در سلامت کودکان دارد. با توجه به اهمیت اختلالات خواب در سلامت کودکان که اغلب نادیده گرفته می شود، مطالعه حاضر با هدف بررسی عادات خواب و برخی عوامل موثر برآن در کودکان دبستانی شهر بوشهر سال 1398صور ت گرفت.

روش

در این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی، 403 کودک سن مدرسه شهر بوشهر در سال 1398 مورد بررسی قرار گرفتند. نمونه گیری بصورت تصادفی خوشه ای از هر منطقه شهر بوشهر و از مدارس دولتی و غیردولتی پسرانه و دخترانه انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه اعتباریابی شده عادات خواب کودکان (CSHQ) و اندازه گیری شاخص های آنتروپومتریک بود.

یافته ها: 

میانگین سنی کودکان شرکت کننده در پژوهش 1/72±9/65 سال و میانگین نمره عادات خواب 7/59±48/32بود. خواب آلودگی در هنگام روز شایعترین نوع اختلال خواب بود. از نظر حیطه های خواب تنها در دو حیطه تاخیر در شروع خواب و بیداری در طول شب بین دختران و پسران تفاوت معنی داری مشاهده شد. عادات خواب با سطح تحصیلی زیر دیپلم پدر (0/001>,P= 8/650F) و مادر (0/001>,P 14/897F=)، همچنین با سطح اقتصادی ضعیف در خانواده (0/001=,P 7/277F=)، سابقه گوشه گیری (0/016=,P 2/417=t) و نداشتن اتاق خواب جدا برای کودک (0/001>,P 4/801t=) ارتباط داشت. بین عادات خواب با جنسیت کودک، پایه تحصیلی و سن کودک، شغل پدر و مادر و سن آن ها، اختلالات رشد ارتباط آماری معنی دار دیده نشد (0.05) .

نتیجه گیری: 

نتایج این مطالعه نشانگر اهمیت توجه به عادات خواب در دانش آموزان به خصوص در خانواده های کم سواد و با وضعیت اقتصادی ضعیف و اطلاع رسانی در خصوص الگوهای صحیح خواب به منظور ارتقاء سطح آگاهی والدین از طریق مدارس می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268792 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!