مقایسه نوروزگرایی، حساسیت پردازش حسی، بازداری رفتاری و نظم جویی هیجان در بیماران مبتلا به سوء هاضمه عملکردی و افراد سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف:

 با وجود افزایش شواهد حمایت کننده تاثیر عوامل روانی بر بروز و تداوم سوء هاضمه عملکردی، اطلاعات اندکی درخصوص ویژگی های روان شناختی در این بیماری دردسترس است؛ بنابراین این مطالعه به منظور مقایسه برخی از ویژگی های روان شناختی در این بیماران با گروه سالم انجام شد.

روش بررسی

این مطالعه مقایسه ای بر 60 بیمار 18تا60ساله مبتلا به سوء هاضمه عملکردی، در سال 1396 انجام شد که به درمانگاه تخصصی گوارش در بیمارستان قایم شهر مشهد مراجعه کرده بودند. در گروه کنترل نیز 60 نفر از افراد سالم بودند که از نظر سن، جنس و تحصیلات با گروه بیمار همسان شدند. افراد هر دو گروه پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی نیو (کاستا و مک کری، 1992)، مقیاس حساسیت بالای شخصی (پردازش حسی) (آرون و آرون، 1997)، مقیاس سیستم فعال ساز و بازداری رفتاری (کاور و وایت، 1994) و مقیاس دشواری های تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) را تکمیل کردند. داده ها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تی مستقل در سطح معناداری 0٫05 در نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

در نوروزگرایی (0٫001>p)، حساسیت پردازش حسی و خرده مقیاس های آن شامل به آسانی تحریک شدن، حساسیت زیبایی شناختی و آستانه حسی پایین (0٫001>p)، تنظیم هیجان و ابعاد آن شامل عدم پذیرش پاسخ های هیجانی، اشکال در مشارکت رفتارهای منتهی به هدف، مشکلات کنترل تکانه، کمبود آگاهی هیجانی، محدودیت در دستیابی به راهکارهای تنظیم هیجان (0٫001>p) و کمبود صراحت هیجانی (0٫014=p) و همچنین بازداری رفتاری (0٫001>p) تفاوت معناداری بین دو گروه سالم و بیمار وجود دارد.

نتیجه گیری

براساس یافته های پژوهش، نوروزگرایی، حساسیت پردازش حسی زیاد، بازداری رفتاری و نبود تنظیم هیجان می توانند به عنوان عوامل روان شناختی دخیل در ابتلا به بیماری سوء هاضمه عملکردی درنظر گرفته شوند

زبان:
فارسی
در صفحه:
216
لینک کوتاه:
magiran.com/p2269668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!