تغییرات سطح سرمی آلومینیم قبل و بعد از تست دفروکسامین

چکیده:
زمینه و هدف
اندازه گیری مقدار آلومینیم مایع دیالیز به طور منظم اجباری است. سطح سرمی آلومینیم بایستی هر چهار ماه یکبار در بیماران دیالیزی اندازه گیری شود و در بیمارانی که phosphate binder حاوی آلومینیم استفاده می کنند، بایستی ماهی یکبار انجام شود.
مواد و روش کار
این مطالعه توصیفی بر روی بیماران بخش دیالیز بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان در سال 1381 که با تشخیص (End Stage Renal Disease) بطور مرتب دیالیز می شدند، انجام شده است. از کلیه بیماران نمونه خون جهت اندازه گیری آلومینیم قبل از شروع دیالیز گرفته می شد و سپس در همان جلسه در یک ساعت پایانی، دفروکسامین با دوز 5 میلی گرم / کیلوگرم که در 500 میلی لیتر سرم قندی 5 درصد رقیق شده بود، از طریق IV Line اندام فوقانی انفوزیون می گردید. از کلیه بیمارانی که تست دفروکسامین شده بودند، قبل از شروع جلسه بعدی دیالیز، نمونه خون جهت اندازه گیری سطح آلومینیم بعد از تست دفروکسامین گرفته می شد.
یافته ها
آبی که جهت دیالیز استفاده می شود، مقدار آلومینیم آن قبل از Reverse Osmosis) RO)پایین تر از آب RO می باشد و آب مایع دیالیز که بایستی مقدار آلومینیم آن کمتر از 10 میکروگرم بر لیتر و ترجیحا کمتر از 5 میکروگرم بر لیتر باشد، حدود 20 میکروگرم بر لیتر آلومینیم دارد. همچنین میانگین مقدار آلومینیم سرم بیماران مورد مطالعه بعد از تست دفروکسامین به طور معنی داری افزایش یافته بود (0.03=P). از 35 بیمار 32 نفر مقادیر بالای 20 میکروگرم (90%) داشتند.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که شیوع مسمومیت با آلومینیوم در بیماران دیالیزی بیمارستان خاتم الانبیای زاهدان زیاد بوده که بخشی از آن مربوط به مقدار آلومینیم بالا در آب دیالیز مورد استفاده می باشد و لذا پیشنهاد می شود که اندازه گیری سطح پلاسمائی آلومینیم آنها به طور مرتب انجام شود تا بتوان از علائم پیشرونده سمیت آن جلوگیری نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p227149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!