تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء باورهای بهداشتی در دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در خصوص ایدز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

بیماری ایدز یک باندمی و چالش بهداشتی در دنیا بوده و همه افراد جامعه در معرض خطر این معضل بهداشتی هستند. دراین بین جوانان و نوجوانان به ویژه دانش آموزان آسیب پذیرتر از سایر افراد جامعه هستند، بر اساس رویکرد سازمان بهداشت جهانی، تنها راه موثر برای پیشگیری و کنترل این بیماری، آموزش بهداشت همگانی بوده و گروه های پرخطر و آسیب پذیر باید در اولویت برنامه های آموزشی قرار بگیرند.

مواد و روش کار: 

در این مطالعه نیمه تجربی،60 دانش آموز پسر دوره دوم متوسطه شهر اشنویه در سال 1399 در دو گروه 30 نفره مداخله و کنترل قرار گرفتند. برنامه آموزشی برای گروه مداخله به روش سخنرانی، بحث گروهی و نشان دادن فیلم آموزشی انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه سه قسمتی روا و پایا شامل مشخصات شخصی، آگاهی و سازه های مدل اعتقاد بهداشتی بود. داده ها با استفاده از آزمون های Independent t test، Chi-Square و Repeated measures در نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

 یافته ها: 

مطالعه آشکار کرد که قبل از مداخله آموزشی اختلاف معنی دار آماری بین دو گروه ازنظر متغیرهای آگاهی، حساسیت، شدت، منافع، موانع و خودکارآمدی درک شده وجود نداشت (05/0<P)، اما بعد از مداخله آموزشی در متغیرهای ذکرشده اختلاف معنی دار آماری مشاهده شد (05/0>P).

 بحث و نتیجه گیری:

 نتایج مطالعه حاضر، تاثیر و کارایی الگوی اعتقاد بهداشتی را در ارتقاء باورهای بهداشتی در خصوص پیشگیری از ایدز آشکار کرد و نتایج این تحقیق می تواند برای آموزشگران حوزه سلامت اعم از بهداشت و درمان که در طراحی برنامه های آموزشی مرتبط با بیماری ها تلاش می کنند، مفید و سودمند باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!