همبستگی تواضع مربی و تسهیم دانش با خلاقیت بازیکنان لیگ برتر والیبال بانوان ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

موقعیت های موجود در ورزش های تیمی، فرصت های بی شماری را برای بازیکنان برای بیان رفتار خلاقانه فراهم می کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین همبستگی تواضع مربی و تسهیم دانش با خلاقیت بازیکنان لیگ برتر والیبال بانوان ایران انجام گرفت.  

روش کار

این مطالعه  به روش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را تمام بازیکنان لیگ برتر والیبال بانوان در سال 1398 تشکیل داد که تعداد آن ها 126 تن است که نمونه آماری به دلیل محدود بودن تعداد بازیکنان، به صورت دردسترس و به تعداد 126 تن انتخاب شد. در این مطالعه از  پرسشنامه جمعیت شناختی "مقیاس تواضع ابرازشده" (Expressed Humility Scale)، "مقیاس اشتراک دانش" (Knowledge Sharing Scale (KSBS)، "مقیاس خلاقیت" (Creativity Scale) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها از طریق روایی صوری، محتوا، همگرا و تحلیل عاملی تاییدی  و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ بررسی شد. داده ها با پرسشنامه جمع آوری شد. تحلیل داده ها در نرم افزار اسمارت پی ال اس5/3 انجام شد.  

یافته ها

بین تواضع مربی با خلاقیت (34/0-=β، 030/0=P) و  تسهیم دانش (42/0=β، 010/0=P) به ترتیب همبستگی منفی و مثبت معناداری وجود داشت. همچنین بین تسهیم دانش (47/0=β، 001/0=P) با خلاقیت بازیکنان لیگ برتر والیبال بانوان ایران همبستگی مثبت معناداری وجود دارد. 

نتیجه گیری

تواضع مربی با خلاقیت و تسهیم دانش بازیکنان لیگ برتر والیبال بانوان ایران به ترتیب همبستگی مثبت و منفی معناداری وجود دارد. لذا پیشنهاد می شود کمیته مربیان فدراسیون والیبال ایران آموزش سبک های مربیگری را به عنوان یکی از مهم ترین شاخص ها در دوره های مربیگری مد نظر قرار دهند و دوره های دانش افزایی و را برای مربیان برگزار نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
76 تا 86
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273413 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!