بررسی نظام های بهداشت و درمان ارتش های جهان و ارایه الگوی مناسب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نظام بهداشت و درمان ارتش هر کشوری نقش تعیین کننده ای در سلامت آن کشورها دارد. با توجه به نقش دفاعی و بهداشت و درمانی ، در هر ارتشی یک الگوی مناسب نظام بهداشت و درمانی نیاز است. هدف از این مطالعه انجام یک مطالعه کیفی مبتنی بر نظرات خبرگان بهداشت و درمان ارتش جهموری اسلامی ایران بود.

روش بررسی

این مطالعه کیفی در سال 98-1397 انجام گردید. اطلاعات نظام های بهداشت و درمان ارتش های جهان از وب سایت نظام سلامت نظامی، مصاحبه های مقامات نظامی، گزارش ها و مقالات نظام بهداشت و درمان نظامی کشورهای مختلف استخراج شد. سپس بر اساس اطلاعات گردآوری شده الگوی مصاحبه نیمه ساختاریافته در چهارچوب کارکردها و اهداف نظام سلامت نظامی پیشنهادی استخراج شد. پس از تهیه سوالات مصاحبه نیمه ساختار یافته، از خبرگان سلامت نیروهای مسلح انتخاب شده مصاحبه تهیه شد. داده ها به وسیله نرم افزار MAXQDA کدگذاری شدند و کدها در چهارچوب موضوعی به تم ها و زیرتم ها مرتبط گردیدند.

یافته ها

10 مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان بهداشت و درمان نظامی انجام گردید. پس از پیاده سازی مصاحبه ها، کدگذاری و دسته بندی داده ها 4 تم شامل تولیت، تولید منابع، تامین مالی و ارایه خدمت به دست آمد که به همراه 23 زیرتم چهارچوب نظام بهداشت و درمان را تشکیل دادند.

بحث و نتیجه گیری

به کارگیری الگوی مناسب برای نظام بهداشت و درمان نیروهای مسلح می تواند زمینه ساز ایجاد ساختاری متناسب با شرایط کشور شود و مسیر دستیابی به اهداف امنیتی و بهداشت و درمانی را هموار سازد و به عنوان یک نظام برتر، الگوی سایر نظام های بهداشت و درمان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2274494 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!