اثر شش هفته تمرین مقاومتی بر بیان ژن Foxo1 در سلول های کبدی و سطح گلوکز و انسولین در موش های صحرایی دیابتی نوع 2

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

Foxo1 یک فاکتور رونویسی در سیگنالینگ انسولین در کبد می باشد. عملکرد Foxo1 بر توانایی انسولین در تنظیم تولید گلوکز کبدی و هموستاز گلوکز، مهم می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر 6 هفته تمرین مقاومتی بر بیان Foxo1 در سلول های کبدی و همچنین سطوح گلوکز و انسولین در موش های صحرایی دیابتی نوع 2 انجام گرفت.

روش کار

جامعه آماری این مطالعه تجربی را کلیه موش های صحرایی نر ویستار تشکیل دادند که از بین آنها 14 سر موش صحرایی 10 هفته ای با وزن 20±220 گرم خریداری شدند. در ادامه موش های صحرایی مورد مطالعه تحت اثر 6 هفته رژیم غذایی پرچرب و تزریق STZ دیابتی نوع 2 شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه (کنترل و مقاومتی) قرار گرفتند. سپس گروه تمرین در یک دوره تمرین مقاومتی به مدت 6 هفته به تعداد 5 جلسه در هفته در قالب 4 ست و 5 تکرار در هر ست در صعود از نردبان 26 پله ای به ارتفاع 1 متر با شیب عمودی 80 درصد، شرکت کردند. نهایتا 48 ساعت پس از آخرین جلسه تمرین، سطوح ناشتایی گلوکز و انسولین و بیان Foxo1 در سلول های کبدی هر دو گروه اندازه گیری و توسط آزمون تی مستقل با یکدیگر مقایسه شدند (5% = a).

یافته ها

تمرینات مقاومتی به بهبود سطوح گلوکز ناشتا در مقایسه با گروه کنترل منجر شد (0/001>p). سطوح انسولین سرم به میزان معنی داری افزایش یافت (0/042 =p) و بیان Foxo1 در سلول های کبدی در گروه مقاومتی در مقایسه با گروه کنترل به میزان معنی داری کاهش یافت (0/023 =p).

نتیجه گیری

بر پایه این یافته ها، احتمالا کاهش گلوکز در گروه تمرین را می توان به کاهش بیان Foxo1 در سلول های کبدی در واکنش به تمرینات مقاومتی نسبت داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
328 تا 339
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!