بررسی اثر مقایسه ای عصاره گیاه پیچک با گیاه شمعدانی بر روی ترمیم زخم برشی در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زخم یکی از مشکلات کلینیکی بوده و می‌تواند به‌صورت حاد و یا مزمن باشد به علت اهمیت زخم مدیریت و درمان آن از اولویت‌های پزشکی محسوب می‌شود هر محصول و فرآیندی که بتواند مدت زمان ترمیم زخم را به حداقل برساند می‌تواند به حل مشکلات بیماران کمک کند. بهبود زخم فرآیندی پیچیده و بیولوژیکی پویا است که شامل ارتباط متقابل پروسه‌های سلولی و بیوشیمیایی می‌باشد. این مطالعه با هدف بررسی اثر مقایسه‌ای عصاره گیاه پیچک و شمعدانی بر روی ترمیم زخم برشی در موش صحرایی طراحی و اجرا گردید.

مواد و روش‌ها

در این مطالعه تجربی از موش‌های صحرایی نر نژاد ویستار با محدوده وزنی 200-250 گرم استفاده شد. موش‌ها به چهار گروه ده تایی تقسیم شدند که شامل گروه‌های بدون تیمار (کنترل منفی)، تیمار با اوسرین (کنترل مثبت)، تیمار با پماد عصاره گیاه شمعدانی و تیمار با عصاره‌ی گیاه پیچک می‌باشد. در این آزمایش موش‌ها قبل از ایجاد زخم توسط کتامین 5 درصد و زایلازین 2 درصد بیهوش شدند. در ناحیه پوست پشت بدن و خط وسط نزدیک به ستون فقرات زخمی برشی به شکل دایره و شعاع 5/1 سانتی‌متر مساحت تقریبی 7 سانتی‌متر مربع ایجاد شد. درمان در موش‌ها یک بار در روز به مدت 14 روز صورت گرفت. پماد با استفاده از اوسرین (پایه پماد) و عصاره گیاه پیچک و شمعدانی ساخته شد. اندازه‌گیری مساحت زخم در روزهای 2، 5، 8، 11، 14 بعد از انجام ایجاد برش صورت گرفت.

نتایج

بررسی‌ها نشان‌دهنده روند التیام در گروه‌های درمانی عصاره پیچک و شمعدانی بود و افزایش معنی‌داری را در درصد ترمیم زخم نسبت به گروه کنترل منفی و کنترل مثبت نشان دادند (05/0<P). روند التیام در هر دو عصاره با تفاوت کمی نسبت به یکدیگر بود و همچنین نتایج نشان داد بین گروه کنترل منفی (بدون تیمار) و مثبت (دریافت‌کننده اوسرین) تفاوت معنی‌داری در درصد ترمیم زخم وجود ندارد و اوسرین در ترمیم زخم اثری ندارد (05/0>P).

نتیجه‌گیری

این مطالعه نشان داد که پماد عصاره گیاه پیچک و شمعدانی سبب تسریع روند التیام زخم برشی ایجاد شده در موش‌های صحرایی می‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2275319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!