قصد ترک شغل پرستاران در دوره کوید-19: نقش خستگی از دلسوزی، رضایت از دلسوزی و فرسودگی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

شیوع کووید-19 موجب نگرانی و اضطراب در جامعه شده است. به دلیل تماس مستقیم با بیماران، پرستاران نقش مهمی در جلوگیری از شیوع کووید-19دارند و همین امر موجب مشکلات روان‌شناختی در آنان می‌شود. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی قصد ترک شغل در پرستاران در دوره کووید-19: نقش خستگی از دلسوزی، رضایت از دلسوزی و فرسودگی بود.

روش کار

روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. در این پژوهش 312 پرستار در بیمارستان‌های دولتی ملایر در پژوهش به روش سرشماری شرکت کردند. برای گردآوری داده‌ها از مقیاس قصد ترک شغل (کامان و همکاران، 1979) و کیفیت زندگی شغلی (استام، 2005) استفاده شد. روایی و پایایی ابزارهای اندازه‌گیری مورد تایید قرار گرفته است. برای تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس چندمتغیری (مانوا)، همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری با روش همزمان استفاده شد.

یافته‌ها

میزان قصد ترک شغل، رضایت از دلسوزی، فرسودگی و خستگی از دلسوزی در پرستاران در دوره کووید-19 به ترتیب 41/56، 81/29 درصد، 54/86 درصد و 89/85 درصد بود. پرستاران مرد در مقایسه با پرستاران زن فرسودگی و خستگی از دلسوزی بیشتری داشتند، پرستاران متاهل نسبت به مجرد قصد ترک شغل، فرسودگی و خستگی از دلسوزی بیشتری داشتند و پرستاران دارای مدرک کارشناسی نسبت به پرستاران دارای مدرک کارشناسی ارشد رضایت از دلسوزی پایین و فرسودگی بیشتری داشتند (05/>0p). پرستاران ICU و CCU در دوره کووید-19 سطوح بالای قصد ترک شغل، رضایت از دلسوزی پایین، فرسودگی و خستگی از دلسوزی را نسبت به پرستاران سایر بخش‌ها داشتند (05/>0p). بین رضایت از دلسوزی (34/0-=r)، فرسودگی (36/0=r) و خستگی از دلسوزی (19/0=r) با قصد ترک شغل در پرستاران در دوره کووید-19 رابطه معنادار وجود داشت. براساس نتایج رگرسیون چندمتغیری رضایت از دلسوزی، فرسودگی و خستگی از دلسوزی 20/0 قصد ترک شغل را تبیین نموده‌اند (001/0=p؛ 01/25=f). براساس مقدار بتا نیز به ترتیب رضایت از دلسوزی و خستگی از دلسوزی و فرسودگی در تبیین قصد ترک شغل سهم معنادار داشتند (05/>0p).

نتیجه‌گیری

براساس یافته‌ها، برنامه‌ریزی‌های روان‌شناختی مبتنی بر مولفه‌های کیفیت زندگی شغلی از جمله رضایت از دلسوزی، فرسودگی و خستگی از دلسوزی در دوره‌ کووید-19 می‌تواند در کاهش قصد ترک شغل پرستاران موثر باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 93
لینک کوتاه:
magiran.com/p2277717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!