مدل نگهداشت پزشکان متخصص در استان های کمتر توسعه یافته و مناطق محروم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته دارای اهمیت فراوانی است به‌گونه‌ای که اگر به نگهداشت آنان توجه نشود باعث ایجاد مشکلاتی در سطح سلامت جامعه می‌گردد.

روش‌

مطالعه حاضر از نوع مطالعات کیفی بود. شرکت‌کنندگان در مطالعه شامل 20 نفر از خبرگان، پزشکان متخصص و مدیران حوزه بهداشت و درمان در استان های کمتر توسعه یافته و مناطق محروم بود که به روش نمونه‌گیری گلوله برفی انتخاب شدند و از آن‌ها جهت مصاحبه دعوت به عمل آمد. برای تحلیل داده‌ها از روش گراندد تیوری استفاده شد و تمامی داده‌ها ازجمله نتایج حاصل از مبانی نظری، اسناد بالادستی و مصاحبه‌های انجام شده کدگذاری و طبقه بندی شدند.

یافته‌ها

مدل نهایی شامل سه عامل سازمانی، محیطی و فردی نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم و کمتر توسعه بود. پس از تحلیل اسناد بالادستی، مصاحبه ها و انجام کدگذاری باز و کدگذاری انتخابی در بخش اسناد بالادستی 2 طبقه اصلی شامل رفاه پزشکان و حمایت اجتماعی و روانی از پزشکان و در بخش مصاحبه 8 طبقه اصلی شامل؛ امکانات موردنیاز پزشکان متخصص در مناطق محروم (10 مفهوم)، مشکلات نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (18 مفهوم)، نتایج مثبت نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (11 مفهوم)، نتایج منفی فقدان نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (12 مفهوم)، شرایط انگیزشی نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (13 مفهوم)، راهکارهای نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم (12 مفهوم)، عوامل عدم رغبت پزشکان متخصص در مناطق محروم (15 مفهوم) و شرایط کنونی پزشکان متخصص در مناطق محروم (9 مفهوم) استخراج و در مدل قرار گرفتند.

نتیجه‌گیری

سه عامل اصلی سازمانی، محیطی و فردی در نگهداشت پزشکان متخصص در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته موثر هستند. بر این اساس، مدیران تصمیم گیر می‌توانند با توجه به عوامل شناسایی شده برنامه‌ریزی مدونی، به‌منظور بهبود شرایط نگهداشت و تامین نیروی انسانی موردنیاز در مناطق محروم به عمل آورند.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2277719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!