بررسی عوارض کانولاسیون شریان رادیال

چکیده:
سابقه و هدف
امروزه کانولاسیون شریانی به منظور پایش مستقیم و مداوم فشار خون شریانی کاربرد وسیعی بویژه در جراحی قلب دارد که این روش در عین مفید بودن ممکن است عوارضی را نیز بدنبال داشته باشد. این مطالعه به منظور تعیین میزان بروز بعضی از عوارض کانولاسیون شریان رادیال (ترومبوز شریانی - هماتوم و حساسیت محل کانولاسیون) انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع آینده نگر با نمونه گیری تدریجی (Consequntial) بر روی 139 بیمار مراجعه کننده به بیمارستان دکتر حشمت رشت طی آبان 81 الی اردیبهشت 82 که تحت کانولاسیون شریانی نیز قرار گرفته اند می باشد. بر اساس فرم مشاهده و با استفاده از تست آلن (Allen s test) عوارض مورد مطالعه بررسی و تحلیل آماری توسط آزمون t، کای دو و مک نمار انجام شد.
یافته ها
از کل فراد مورد مطالعه، 68.2% مرد و 31.7% زن بودند. میزان بروز ترومبوز شریان رادیال در روز سوم بعد از کانولاسیون 43.9% هماتوم و حساسیت اطراف محل کانولاسیون در همان روز بترتیب 38.8 و 16.5 درصد بوده است. این عوارض در روز هفتم بعد از کانولاسیون بترتیب به 7.2، 5، 1.4 درصد رسید و تفاوت معنی داری بین بروز عوارض در روزهای مختلف بعد از کانولاسیون وجود داشته است. (P<0.05) نتایج نشان داد که میزان بروز ترومبوز شریانی با زمان تست آلن و همچنین بین میزان بروز هماتوم و ترومبوز ارتباط معنی دار وجود داشته (P<0.05)، اما بین بروز عوارض مورد مطالعه و جنس، همچنین بین بروز ترومبوز رادیال واندازه شریان (با توجه به محیط مچ) ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
مطالعه فوق نشان می دهد که علی رغم بروز نسبتا بالای عوارض کانولاسیون شریان رادیال، این عوارض به سرعت کاهش می یابند و خطر جدی و مهمی برای بیمار ندارند و این روش می تواند به عنوان یک روش نسبتا بی خطر و پرفایده تلقی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p227827 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!