آگاهی و عملکرد مادران در پیشگیری و مراقبت از بیماری های اسهالی در کودکان زیر پنج سال شهر بابل (82-1381)

چکیده:
سابقه و هدف
اسهال یکی از علل عمده مرگ و میر کودکان در کشورهای در حال توسعه می باشد. شیوع سالانه آن در جهان یک میلیارد و سیصد میلیون مورد و مرگ و میر ناشی از آن 3.2 میلیون نفر در بین کودکان زیر 5 سال می باشد. با روش های ساده، قابل دسترس و موثر درمانی، می توان مرگ و میر ناشی از اسهال را کاهش داد و پذیرش بیمارستانی را غیرضروری ساخت و در این میان نقش مادران بسیار حایز اهمیت است.
مواد و روش ها
این مطالعه بصورت توصیفی - تحلیلی، به طریق تصادفی بر روی 250 مادر دارای کودک زیر 5 سال صورت گرفت. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه و جهت آنالیز داده ها از آمار توصیفی و تست آماری Chi-Square و ضریب همبستگی استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد آگاهی بیشتر مادران (84%) در مورد اسهال متوسط و عملکرد آنان ضعیف (50%) بوده است. آگاهی و عملکرد مادران با متغیر شغل، میزان تحصیلات، شغل همسر، محل سکونت، سطح درآمد، تعداد فرزندان، ترتیب تولد فرزندان، رتبه کودک در خانواده، سن کودک، سابقه ابتلای کودک به اسهال، اطلاع از مراقبت کودک در زمان اسهال، مهمترین منبع کسب اطلاع، و نیز آگاهی مادران با جنس کودک رابطه معنی داری در سطح اطمینان 95% نداشته است. بین آگاهی و عملکرد مادران رابطه خطی معنی داری وجود داشت P=000) و. (R=0.385
نتیجه گیری
با توجه به نتایج حاصله و عملکرد ضعیف مادران و نیز بر اساس آمار WHO که در سال بالغ بر یک میلیارد دلار هزینه صرف داروهای زیان آور ضد اسهال می گردد، توصیه می شود به مادران آگاهی های لازم از طریق برنامه های آموزشی منظم داده شود و آنان را به مؤثر بودن مایع درمانی خوراکی مطمئن ساخت تا مهارت مورد نیاز را کسب نموده و در نتیجه از مرگ و میر به علت دهیدراسیون جلوگیری گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
81
لینک کوتاه:
magiran.com/p227833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!