بررسی دیدگاه جنسیت گرایی در فیلمهای دو فیلمساز ایرانی تهمینه میلانی و اصغر فرهادی از دیدگاه نشانه شناسی اجتماعی
در این پژوهش، با تکیه بر نظریه نشانه شناسی اجتماعی ونلیوون، تعدادی از فیلمهای دو فیلمساز ایرانی را به عنوان بخشی از پیکره زبانی بررسی کردیم. از رهگذر کاوش نشانه شناختی زبان، در صدد پاسخ به این پرسش هستیم که نشانه های مشترک و متفاوت تفکر جنسیتگرایی در متون سینمایی ایران کدامند و چگونه این نشانه ها توانسته است بر محوریت جنسیتگرایی و اجتماعی جامعه ایران دلالت کند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی انجام شده و از نوع پژوهشهای کمی و کیفی است. نمونه گیری هدفمند بوده و موضوع وجهیت را در فیلم مورد نظر قرار داده است. یافته های تحقیق نشان میدهد از تعداد وجهیت های به کاررفته توسط بازیگران زن و مرد در فیلمهای کارگردان زن ایرانی، عکس نتایج مورد انتظار الگوی ونلیوون حاصل شده است و تفکر غالب، دیدگاه فمینیستی و زنسالارانه مدنظر فیلمساز بوده است. تحقیقی مشابه بر فیلمهای کارگردان مرد ایرانی نیز انجام شد و نتایج به دست آمده نشان داد وجهیت های استفاده شده توسط شخصیتهای زن و مرد داستان کاملا مطابق با الگوی ونلیوون است، و نگاه غالب یا حاکم بین دو جنسیت مشاهده نشده و شخصیتهای زن و مرد داستان فیلم از وجهیتهای مورد انتظار الگوی به کاررفته، بهطور طبیعی استفاده کردهاند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.