بررسی چند اثر از هانیبال الخاص با نظریه بیش متنیت
هانیبال الخاص از نقاشان نوگرای ایرانیست که به سبب تاثیرگذاری بر تاریخ هنر نقاشی ایران، جایگاه ویژهای دارد. وی با سبک التقاطی در خلق نقاشیهای مدرن همواره نگاهی به گذشته داشته و تاثیرپذیری از متون گذشته در خلق آثارش را نمیتوان نادیده گرفت. بیشتر عناصر نقاشیهای او که از آثار گذشتگان به عاریت گرفته شده راوی تفکرات الخاص هستند. حضور تکراری عناصر و برگرفتگیهایی که در نقاشیهای این هنرمند گرانمایه موج میزند، ناخودآگاه آثار او را وارد حوزه بینامتنیت میکند. این پژوهش با نظریه بیشمتنیت ژرار ژنت، به شناسایی پیشمتنهایی که الخاص در خلق آثارش از آنها وام گرفته، پرداخته که بصورت توصیفی- تحلیلی و روش کتابخانهای و تجزیه و تحلیل کمی و کیفی گردآوری شده است. بررسی پیشمتنهای تاثیرگذار الخاص و تغییرات اعمال شده بر روی آنها از اهداف این پژوهش به شمار میروند. سوالات اصلی این پژوهش عبارت است از: پیشمتنهای تاثیرگذار بر آثار الخاص از کجا نشات گرفتهاند؟ چگونه الخاص از پیشمتنهای موجود برای خلق آثار خود بهره برده است؟ نتایج بدست آمده حاکی از به عاریت گرفتن عناصری از آثار دیگر هنرمندان و اساطیر و تغییر آنها از لحاظ سبک و مضمون و آفرینش مفاهیم جدید از پیشمتنها در جهت بیان تفکرات و روایتهایی نو میباشد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.