اثر محافظتی الاژیک اسید در برابر هیپرتروفی کاردیومیوسیت ناشی از آنژیوتانسین II در سلول‎های میوکاردی H9c2: نقش مسیر کلسینورین/ NFAT

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

الاژیک اسید (الاژیتانین مهم در عصاره انار)، می تواند به عنوان یک ترکیب طبیعی و ایمن برای جلوگیری از هیپرتروفی قلب ناشی از افزایش سطح خونی آنژیوتانسین 2 در بسیاری از شرایط پاتولوژیک جذابیت داشته باشد. آنژیوتانسین 2 قادر است از طریق تحریک مسیرهای انتقال پیام مختلفی از جمله کلسینورین / فاکتور هسته ای سلول های T فعال شده (NFAT) به هیپر تروفی قلب منجر شود.

هدف

در مطالعه حاضر فعالیت احتمالی ضد هیپرتروفی الاژیک اسید و نقش مسیر انتقال پیام کلسینورین/ NFAT در این فعالیت در مقابل هیپرتروفی ناشی از آنژیوتانسین 2 بر روی کاردیومیوسیت ها مورد بررسی قرار گرفت.

روش بررسی

سلول های میوکارد H9c2 یک ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض آنژیوتانسین 2 با غلظت های مختلف االژیک اسید مورد تیمار قرار گرفتند. مارکرهای بیولوژیک هیپرتروفی قلب شامل تغییر اندازه و محتوای پروتئین سلول و بیان پروتئین پپتید ناتریورتیک دهلیزی (ANP) به ترتیب با استفاده از میکروسکوپ نوری، روش برادفورد و وسترن بلات تعیین شدند. همچنین تاثیر الاژیک اسید بر بیان پروتئین کلسینورین و جایگزینی هسته ای NFATc4 ،به ترتیب با روش های وسترن بالت و ایمونوفلورسانس بررسی گردید.

نتایج

نتایج نشان داد که پیش تیمار با الاژیک اسید می تواند به طور موثر از پاسخ هیپرتروفی ناشی از آنژیوتانسین 2 که با تغییر در بیومارکرهای مرتبط با هیپرتروفی شامل افزایش سایز و محتوای پروتئین سلول و بیان افزایش یافته ANP همراه بود، جلوگیری کند. بعلاوه باعث مهار افزایش بیان کلسینورین ناشی از آنژیوتانسین 2 و جایگزینی هسته ای NFATc4 گردید.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، یافته های ما نشان داد که الاژیک اسید می تواند به طور موثری هیپرتروفی سلول های قلبی ناشی از آنژیوتانسین 2 را مهار کند. این اولین گزارشی است که نقش مهار مسیر کلسینورین /NFAT را در این اثر محافظتی نشان می دهد. مطالعات آتی به صورت درون تنی، ضروری است تا توانایی الاژیک اسید را در بهبود هیپرتروفی قلبی و گذار آن به طرف نارسایی قلب روشن کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!