اثر عصاره نانوکپسوله چاودار(Secale cereale L.) بر مولفه های جوانه زنی علف های هرز سس (Cuscuta campestris Y.(dodder)) و خرفه Portulaca oleracea L.))

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جایگزین کردن علف کش های بیولوژیکی به جای علف کش های شیمیایی نه تنها اثرات سوء زیست محیطی را نداشته بلکه دارای مزیت زیست تخریب پذیری نیز می باشد. در این پژوهش عصاره چاودار (Secale cereale L.) در پلیمر زیست سازگار کیتوزان/آلژینات کپسوله و اثرات آن به همراه عصاره نانو کپسوله نشده روی خرفه Portulaca oleracea L.))، سس (Cuscuta campestris Y.(dodder)) مورد بررسی قرار گرفت. آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی انجام شد. عصاره حاصل از اندام هوایی و ریشه در غلظت های مختلف (0، 25/6 ، 5/12 ، 25، 50 و 100 درصد) بر صفات درصد جوانه زنی، سرعت جوانه زنی، طول و وزن تر ریشه چه و ساقه چه مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که ذرات نسبتا کروی با سطح صاف و دربردارنده عصاره بودند که اندازه ذرات نمونه عصاره نانو شده ساقه و ریشه به ترتیب بین 113 تا 350 نانومتر و بین 4/71 تا 129 نانومتر بود. عصاره نانو شده اندام هوایی و ریشه با غلظت های 25، 50 و 100 درصد درصد جوانه زنی بذر سس را به صفر رساندند. بیشترین میزان جوانه زنی بذر خرفه مربوط به تیمار شاهد با میانگین 26/78 درصد بود که با سایر سطوح تیماری تفاوت معنی داری داشت. عصاره نانو اندام هوایی و ریشه با غلظت های 25، 50 و 100 درصد موجب بازداری کامل از جوانه زنی بذر گیاه خرفه شدند که با سایر سطوح تیماری تفاوت معنی داری داشتند. با افزایش غلظت عصاره چاودار درصد بازدارندگی صفات مورد بررسی افزایش یافت و نانو کپسوله کردن باعث افزایش اثر اللوپاتیک عصاره چاودار شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 15
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!