دما- فشارسنجی توده‏ های کوارتزدیوریت پورفیری و بررسی چگونگی پیدایش اسکارن وابسته با به کارگیری داده‏ های شیمی کانی‏ در منطقه تیغناب، جنوب خاوری سربیشه (خاور ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در منطقه تیغناب در جنوب خاوری سربیشه، نفوذ توده‏ های نیمه‏ عمیق کوارتزدیوریتی درون سنگ‏ آهک و ماسه‏ سنگ‏ های پالیوسن- ایوسن پیدایش اسکارن را به دنبال داشته است. پلاژیوکلاز، هورنبلند و کوارتز سازنده‏ های اصلی سنگ‏ های نیمه‏ عمیق هستند. داده‏ های تجزیه ریزکاو الکترونی نشان می دهد محتوای آنورتیت در پلاژیوکلازها برابربا 15 تا 45 درصد و ترکیب آنها از آندزین تا الیگوکلاز متغیر است. آمفیبول‏ ها در قلمرو کلسیک و از نوع مگنزیوهورنبلند هستند. فشار حاکم در زمان تبلور کانی‏ ها در کوارتزدیوریت پورفیری تیغناب برابربا 27/5 کیلوبار و دمای میانگین آن برپایه دماسنجی با به کارگیری هورنبلندهای همزیست با پلاژیوکلاز نزدیک به 788 درجه سانتیگراد به دست آمده اند. گارنت، اپیدوت، پیروکسن، کلسیت، کلریت، کوارتز، مگنتیت، پیریت، هماتیت و ژیپس از کانی‏ های سازنده برون‏ اسکارن تیغناب هستند. گارنت‏ های بررسی‏ شده، در رده کلسیم‏ دار و از نوع محلول جامد آندرادیت- گروسولار هستند. بررسی تغییرات ترکیبی این کانی نشان می دهد مقدار سازنده گروسولار روند کمابیش یکنواخت دارد؛ اما مقدار سازنده آندرادیت تغییرات اندکی نشان می‏ دهد. حضور آندرادیت و تغییرات آن در گارنت‏ های بررسی شده، به ترتیب نشان دهنده بالابودن فوگاسیته اکسیژن و تغییرات نسبت Fe3+/Al در هنگام تبلور گارنت است. پیروکسن در اسکارن تیغناب از نوع دیوپسید است. وجود آندرادیت، پیروکسن غنی از دیوپسید و فراوانی بیشتر گارنت نسبت به پیروکسن در اسکارن بررسی شده، نشان دهنده شرایط اکسیدان است و با نتایج به دست آمده از بررسی شیمی کانی آمفیبول در کوارتزدیوریت پورفیری سازنده اسکارن همخوانی دارد. نبود ولاستونیت در برون‏ اسکارن نشان می دهد گارنت و کلینوپیروکسن در دمای کمتر از 550 درجه سانتیگراد و توسط محلول‏ های متاسوماتیزه کننده متبلور شده‏ اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2283570 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!