ارزیابی و سنجش عوامل امنیت زنان در پارک‎های شهری با تاکید بر بهر‎ه‎وری اجتماعی و امنیت محیطی (نمونه موردی: پارک کودک شهر ایلام)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف و زمینه:

 یکی از مولفه ‎های اساسی در پیشرفت و توسعه اجتماعی احساس امنیت است و زنان به‎ عنوان بخشی از جامعه نقش موثری درپیشرفت جوامع دارند. رویکرد مهم مورد توجه در جوامع پیشرفته، افزایش امنیت محیطی در جهت بهبود پارک‎ها به عنوان یکی از مهم‎ترین مولفه‎ های فضای شهری می‎باشد. هدف از این پژوهش بررسی احساس امنیت زنان با تاکید بر بهره ‎وری اجتماعی و امنیت محیطی در پارک کودک که به عنوان پرترددترین و قدیمی‎ترین پارک در شهر ایلام شناخته شده است، می‎باشد.

روش تحقیق: 

روش پژوهش توصیفی- تحلیلی با هدف رتبه‎بندی متغیرها و شاخص‎های ایمنی در پارک کودک ایلام با استفاده از نرم ‎افزار ‎spps، است که با آزمون‎های فریدمن تست، کوراسکالوالیس اچ تست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جمع‎ آوری اطلاعات از طریق پرسش‎نامه با هفت شاخص و 38 گویه براساس پاسخ زنان مراجعه‎ کننده به پارک که تعداد پرسشنامه‎ ها بر اساس فرمول کوکران 382 پرسشنامه تعیین گردید که به منظور پوشش خطای احتمالی، تعداد آن‎ها به 400 ارتقاء داده شد.

یافته‎ ها و نتیجه‎ گیری:

  نتایج حاصل از آزمون کوراسکالوالیس اچ تست نشان داد که شاخص‎های امنیت محیطی، اجتماعی، محیطی، نظارت، مدیریت، دسترسی و مبلمان به ترتیب با میانگین  بیشترین تا کمترین تاثیر را در ایمنی پارک مورد مطالعه دارند. از نظر کاربران امنیت محیطی و رفتارهای اجتماعی و محیطی جز تاثیرگذارترین شاخص‎ها بر احساس امنیت بانوان در پارک است. سطح معناداری نیز برابر000/0 =sig است بنابراین معنادار در سطح بیش از 95 درصد است، و رابطه تایید شده و فرضیه پذیرفته می‎شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 140
لینک کوتاه:
magiran.com/p2283783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!