بررسی اثرات محافظتی ویتامین A بر تکوین سلول ها و فرآیند اسپرماتوژنز در بیضه موش سوری تحت تیمار با پردنیزولون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی علاوه بر اثرات نفروتوکسی و هپاتوتوکسی، باعث تغییرات تخریبی و آتروفی لوله های منی ساز، کاهش تعداد و حرکت اسپرم و بدشکلی های اسپرم در مجاری اپیدیدیم شده و در نتیجه منجر به ناباروری مردان می گردد. بنابراین، در این مطالعه نقش ویتامینA  در پیشگیری از این عوارض بر اسپرماتوژنز موش های صحرایی نر مورد مطالعه قرار گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه از 40 سر موش سوری نژاد NMRI در 5 گروه 8 تایی به مدت 8 هفته تیمار در شرایط استاندارد استفاده شد. گروه های مورد مطالعه عبارتند از گروه کنترل، گروه کنترل پردنیزولون (mg/kg 1.5)، گروه کنترل پردنیزولون (mg/kg 2.5) (داخل عضله ای) و 2 گروه تیمار با ویتامین A (mg/kg50) (گاواژ). در پایان بافت بیضه تحت رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ایوزین از نظر قطر لوله های سمنی فروس، مورد بررسی قرار گرفت. پارامترهای اسپرم نیز از نظر تعداد و تحرک بررسی شد و داده های حاصل، با استفاده از نرم افزار ANOVA مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.

نتایج:

 یافته ها نشان می دهد که تیمار با پردنیزولون بر وزن بدن، نسبت وزن بیضه به وزن بدن، قطر لوله های سمنی فروس بیضه و غلظت سرمی هورمون تستوسترون اثر داشته و کاهش معنی داری دیده شد (p <0.05). همچنین پردنیزولون بر سایر پارامترها شامل تحرک اسپرم و سلول های بافت بیضه اثر گذاشته و کاهش معنی داری در سطح (p <0.05) ایجاد کرد و باعث کاهش معنی داری بر روی سایر پارامترها از قبیل تعداد اسپرم، درصد اسپرم های زنده گردید.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان می دهد که پردنیزولون با افزایش استرس اکسیداتیو و ایجاد آپوپتوز موجب اختلال در فرآیند اسپرماتوژنز می شود و ویتامین A با کاهش استرس اکسیداتیو و مهار آپوپتوز موجب جلوگیری از آثار مخرب پردنیزولون بر اسپرماتوژنز و بافت بیضه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p2284689 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!