بیوتایپینگ و انتروتوکسین زایی استافیلوکوک های کواگولاز مثبت و کواگولاز منفی جدا شده از گوشت های خام مختلف

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

انتروتوکسین های استافیلوکوکی (SEs) در مواد غذایی تحت شرایط مطلوب تولید شده و یک تهدید بیولوژیکی بالقوه محسوب می شوند.

هدف

این مطالعه به منظور شناسایی ژن های انتروتوکسیژنیک A و B در استافیلوکوک های کواگولاز مثبت (CPS) و منفی (CNS) برای ارزیابی بیوتایپ ها و مقاومت آنتی بیوتیکی استافیلوکوکوس اریوس جدا شده از نمونه های مختلف گوشت انجام شد.

روش کار

در مجموع 160 نمونه سواب از لاشه گوسفند، گاومیش آبی، گاو و مرغ جمع آوری شد. کلنی های مشکوک رشد یافته بر روی برد پارکر آگار تحت آزمایش های بیوشیمیایی قرار گرفتند، که شامل رنگ آمیزی گرم، کاتالاز، اکسیداز و فعالیت کواگولاز بود. سپس کلنی های مربوطه به طور جداگانه تحت سنجش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) برای شناسایی جنس استافیلوکوکوس، ژن های انتروتوکسیژنیک (sea و seb) و ژن ترمونوکلیاز (nuc) اختصاصی  استافیلوکوکوس اریوس قرار گرفتند. تست حساسیت به آنتی بیوتیک نیز با استفاده از پنج آنتی بیوتیک انجام شد.

نتایج

در کل 150 گونه استافیلوکوکوس از نمونه ها جدا شد که از بین آن ها 135 (90%) جدایه حاوی ژن sea بودند، در حالی که هیچ کدام از جدایه ها حاوی ژن seb نبودند. بیست و پنج استافیلوکوکوس اریوس توسط PCR تایید گردید، که از این تعداد 15 جدایه (60%) متعلق به میزبان اختصاصی (HS)، 7 جدایه (28%) متعلق به بیوتایپ های میزبان غیر اختصاصی (NHS) و 3 جدایه (12%) غیر قابل تایپ بودند. به طور کلی 68%، 56%، 16%، 12% و 8% جدایه ها به ترتیب در برابر پنی سیلین، تری متیوپریم، جنتامایسین، اگزاسیلین، و اریترومایسین مقاوم بودند.

نتیجه گیری

گوشت های تهیه شده در این منطقه به استافیلوکوک های انتروتوکسیژنیک و مقاوم به آنتی بیوتیک آلوده هستند که می توانند سلامتی مصرف کنندگان را تهدید کنند. این مطالعه نه تنها نشان داد که نه تنها جدایه های CPS حاوی ژن انتروتوکسین A هستند، جدایه های CNS نیز دارای این ژن، به ویژه در گوشت گاومیش، هستند و از اینرو در گوشت های مختلف خطر بالقوه محسوب می شوند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
113 تا 119
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286645 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!