کاربرد و ارزیابی مدل درجه- روز برای پیش بینی بهترین زمان کنترل و سم پاشی کرم سیب (Cydia pomonella). مطالعه موردی: چناران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از کاربردهای هواشناسی ارتباط آن با جامعه گیاهی و آفات در علم کشاورزی  است. فنولوژی کرم سیب به عنوان یکی از مهم ترین آفات درختان دانه دار که هرساله خسارت های بسیاری به باغداران وارد می کند، وابستگی زیادی به دمای محیط دارد. این تحقیق باهدف استفاده از متغیر دما و ارایه یک مدل درجه- روز برای تعیین بهترین و موثرترین زمان سم پاشی جهت حداکثر صدمه به لاروهای کرم سیب و درنتیجه کاهش خسارت، افزایش سلامت میوه و حفظ محیط زیست اجرا شده است. بدین منظور تله های فرمونی از نوع دلتا به همراه دیتالاگر دما در باغ گلابی به مساحت 6 هکتار واقع در روستای صفی آباد چناران و در سه تیمار (الف: بدون سم پاشی، ب: سم پاشی در تاریخ های پیشنهادی مدل و ج: سم پاشی اختیاری و تجربی توسط کشاورز) در سال 1398 نصب گردیدند. اولین شکار پروانه نر در تله ها به عنوان تاریخ بیوفیکس و شروع محاسبات درجه-روز در نظر گرفته شد. با شمارش تعداد پروانه های به دام افتاده در طول زمان، داده های دیتالاگر و نمونه برداری از تعداد تخم های تفریخ شده، دستورهای سم پاشی در تاریخی که بیشترین آسیب به آفت وارد می شود ابلاغ و در تیمار مربوطه اجرایی گردید. نتایج نشان دهنده سه نسل کامل و یک نسل ناقص کرم سیب در چناران می باشد و مدل درجه-روز و داده های تله ها 5 مورد سم پاشی را پیشنهاد کرده است. درصد تاثیر تیمار سم پاشی شده در تاریخ های پیشنهادی نسبت به تیمار بدون سم پاشی 5/78 درصد بود. باوجوداینکه تیمار تجربی کشاورز 2 مرحله بیشتر سم پاشی داشته است، درصد تاثیر این تیمار نسبت به تیمار بدون سم پاشی 7/49 درصد است. بنابراین سم پاشی طبق مدل علاوه بر کاهش تعداد سم پاشی ها و هزینه های کشاورز و خسارت به محیط زیست باعث افزایش کارایی و کاهش خسارت برای باغداران نیز خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288209 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!