توسعه و اعتبارسنجی ابزار فرآیند یاددهی - یادگیری در مدارس هوشمند در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و اهداف

هدف از این پژوهش توسعه و اعتبارسنجی ابزار فرآیند یاددهی - یادگیری در مدارس هوشمند در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران است.

روش ها

روش پژوهش توصیفی - پیمایشی با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته می باشد، که بر اساس بررسی پیشینه تحقیق، طراحی و اجرا گردید. ابتدا مبانی نظری و پیشینه پژوهش در این زمینه بررسی گردید و سه بعد شاخص ها، مولفه ها و ابزار استخراج و در قالب گویه های مقیاس طراحی گردید. در مرحله بعد برای بررسی روایی این مقیاس از روش تحلیل گویه استفاده شد و همه گویه ها از روایی و اعتبار لازم بالاتر از 4/0 برخوردار بودند. علاوه بر این پایایی مقیاس به کمک آلفای کرونباخ مشخص و تایید گردید. سپس پرسش نامه طراحی شده بعد از اعتباریابی، در اختیار نمونه آماری شامل 216 نفر معلمان مدارس هوشمند شهر گرگان در سال تحصیلی 96-95، که به صورت تصادفی ساده  بر اساس فرمول حجم نمونه انتخاب شده اند، قرار گرفته و در نهایت نتایج آن با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی تحلیل شد. برای تجزیه و تحلیل  داده های آماری از آزمون فریدمن و تکنیک های آماری t تک نمونه ای استفاده گردید.

یافته ها

نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد، در خصوص شاخص های یاددهی و یادگیری در مدارس هوشمند بیشترین تاثیر بر ایجاد محیط پویا و جذاب برای خلاقیت دانش آموزان و کمترین میزان مربوط به ارتقاء ارزشیابی سطوح بالای تفکر، دانش و مهارت می باشد. در زمینه مولفه های یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند بیشترین تاثیر بر آشنایی معلمان با مهارت های IT و کمترین میزان مربوط به ارتقاء تفکر انتقادی و خود راهبری دانش آموزان می باشد. همچنین در ارتباط با ابزارهای یاددهی و یادگیری مدارس هوشمند بیشترین تاثیر بر تکنولوژی ترکیبی (فیلم، تصویر و...) و کمترین میزان مربوط به تولید وبلاگ ها و سایت های آموزشی می باشد.

نتیجه گیری

مدارس هوشمند از دستاوردهای مهم توسعه فناوری اطلاعات در راستای تحول بنیادین نظام آموزشی است. از فناوری می توان به عنوان ابزاری قدرتمند برای بهبود کیفیت و کارآیی آموزش استفاده کرد ، اما باید توجه داشت که ترکیب فناوری اطلاعات و ارتباطات با سیستم آموزش و یادگیری روندی چند وجهی و پیچیده است. با توجه به یافته های این پژوهش لازم است در بررسی زیر ساخت های مدارس هوشمند، جنبه های کمی و کیفی شاخص ها، مولفه ها و ابزار موثر هوشمندسازی مد نظر قرار گیرد. بدون شک، گسترش مدارس هوشمند در کشور بدون توجه به نگرش مسولین، اولیا، دانش آموزان و از همه مهم تر معلمان به این فناوری موفقیت آمیز نخواهد بود. به عبارت دیگر، برای موفقیت در این امر، تعیین عوامل موثر بر نگرش مثبت به یادگیری مبتنی بر فناوری ازاهمیت ویژهای برخورداراست زیرا که نگرش مثبت، باعث افزایش انگیزه و پذیرش بهتر فناوری و مشارکت فعال در فعالیت ها می گردد. با نگاه علمی و فناورانه به وضعیت کنونی نظام ‏آموزشی کشور می توان با برنامه ریزی بلندمدت بستر پویایی محیط آموزشی و فرآیند یاددهی - یادگیری در مدارس هوشمند را با تولید محتوای متنوع الکترونیکی و توانمندسازی معلمان در حوزه فناوری اطلاعات و تحولات ساختاری در همه ابعاد فراهم نمود. در جوامع دانش بنیان از توسعه ی مدارس هوشمند به عنوان راه کار تربیت نیروی خلاق و کار آفرین استقبال می گردد و به عنوان راه پیشرفت وتوسعه ی پایداردر نظر گرفته می شود، با توجه به این اصل ورود کشورمان به این حوزه می تواند زمینه توسعه ی روز افزون و پایدار را فراهم نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
493 تا 505
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290913 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!