شایستگی های حرفه ای معلمان و رضایت شغلی با تاکید بر دیدگاه سازنده گرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 مربیان از ارکان اصلی فرآیندیاددهی یادگیری هستند که نقش انکارناپذیری درکیفیت زایی یا کیفیت زدایی نظام آموزشی ایفا می کنند. یونسکو آموزش را کلید توسعه جوامع و مسیری می داند که افراد را برای تحقق توانایی ها و افزایش کنترل بر تصمیمات اثرگذار بر آن ها توانمند می سازد.  این در حالی است که برای آموزش و ایجاد یادگیری پایدار باید معلمان سیستم آموزشی یکسری اطلاعات دانشی و مهارتی را داشته باشند که به آن دانش حرفه ای یا شایستگی حرفه ای معلم (شایستگی های شغلی معلم) می گویند؛ در عین حال که تربیت دانش آموزان توانا یکی از دغدغه های نظام آموزش و پرورش می باشد. برای اینکه بتوانیم افراد متخصص و کار آفرین داشته باشیم باید افراد در مدارس به شیوه صحیح و علمی آموزش دیده باشند تا بتوانند نقش خود را در بازار کار و جامعه درست ایفا کنند. این امر مستلزم اصلاح شیوه های تدریس و افزایش مهارت معلمان و مدرسان می باشد. با در نظر داشتن اینکه افراد بی شماری تحصیل می کنند و می خواهند کار خوب داشته باشند، دولت ها و به احتمال زیاد مردم، سیستم آموزشی و مخصوصا معلمان و مدیران را مسیول مستقیم یادگیری یا عدم یادگیری آنها می دانند. در این راستا یکی از راهبردهای یادگیری در برنامه درسی ملی بهره مندی فزونتر از روش های فعال، خلاق و تعالی بخش، با سازماندهی نوآورانه و خلاق فرآیند جمع آوری و انباشت حقایق، زمینه ساختن علم و معرفت را فراهم نماید، می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین رضایت شغلی و شایستگی حرفه ای معلمان با تاکید بر دیدگاه سازنده گرایی و همچنین میزان شایستگی حرفه ای سازنده گرایی معلمان مقطع متوسطه اول می باشد.

روش ها :

روش تحقیق از حیث اجرا توصیفی بخشی پیمایشی و همچنین در بخشی دیگر همبستگی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه شایستگی حرفه ای سازنده گرایی است که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ 0.98 بدست آمده و پرسشنامه رضایت شغلی، با آلفای کرونباخ 0.81می باشد که روایی محتوایی هر دو پرسشنامه توسط اساتید دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تایید شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان بهارستان به تعداد 164 معلم مرد و 177 معلم زن که در سال تحصیلی  2016-2017مشغول تدریس بوده اند؛ می باشد. برای نمونه گیری از روش سرشماری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی)میانگین،فراوانی داده ها(و در بخش استنباطی از میانه، آزمون t تک نمونه ای، t مستقل وضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.

یافته ها

نتایج بدست آمده از آزمون tتک نمونه ای نشان داد که معلمان به میزان متوسطی شایستگی حرفه ای سازنده گرایی را دارا می باشند. ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین رضایت شغلی و شایستگی حرفه ای سازنده گرایی همبستگی 0.37 وجود دارد. همچنین میانه و t مستقل بیانگر این موضوع بود که معلمانی که رضایت شغلی بالاتری دارند در نتیجه نمره شایستگی حرفه ای سازنده گرایی بیشتری را دارا می باشند.

نتیجه گیری

در مجموع این پژوهش نشان داد معلمان شایستگی حرفه ای و در واقع نگرش سازنده گرا را در حد متوسطی دارند و این شایستگی با رضایت شغلی معلمان رابطه دارد. لذا  به مسیولان امر پیشنهاد می شود دوره های متناسب ضمن خدمت برای آشنایی بیشتر معلمان با رویکرد سازنده گرایی برگزار گردد. همچنین از آنجایی که رضایت شغلی با شایستگی حرفه ای سازنده گرا ارتباط دارد. برای اجرایی تر شدن این رویکرد موفق سعی در فراهم آوردن شرایط رضایت شغلی معلمان شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
911 تا 920
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291010 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!