کاربرد فنون داده کاوی برای پیش بینی وضعیت سلامت روان دانشجویان با هدف بهبود وضعیت آموزش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 داده مربوط به سلامت روان دانشجویان چندین سال است که در سیستم های اطلاعاتی دانشگاه های سراسر کشور ثبت می شود و به علت حجم بالای آن روش های معمول آماری و روان کاوی برای پیش بینی الگوها و عوامل موثر بر سلامت روان دانشجویان کارایی لازم را ندارد. این جاست که فن داده کاوی مفید واقع شده و کمک می کند بر اساس مجموعه داده ثبت شده از وضعیت جسمانی و به خصوص روانی دانشجویان، آن هایی که در معرض ریسک بالا هستند، پیش بینی و شناسایی شده و تصمیم گیری های مناسب و به هنگام برای بهبود وضعیت دانشجویان اتخاذ گردد. بهبود عملکرد دانشجویان همواره یکی از مهم ترین اهداف مسیولان و مدیران دانشگاه ها و مراکز آموزشی به شمار می رود. عوامل متعددی بر عملکرد مناسب دانشجویان تاثیرگذار است. علاوه بر عواملی که در حوزه آموزش و یادگیری دانشجویان است، موضوع سلامت جسمانی و روانی نیز بر نحوه عملکرد آن ها تاثیر می گذارد. به منظور تصمیم گیری به موقع و متناسب با وضعیت روانی هر دانشجو نیاز است الگوهایی در دسترس باشد تا بتوان بر اساس آن ها وضعیت بهداشت روان هر دانشجو پیش بینی شود. در این پژوهش تلاش شده با به کارگیری فن داده کاوی، وضعیت دانشجویان ورودی جدید دانشگاه، از لحاظ نیاز به مراجعه به مشاوره مورد بررسی قرار گیرد و الگوهای پنهان نهفته در مجموعه داده پایش سلامت روان دانشجویان با به کارگیری فنون رویکرد طبقه بندی استخراج گردد.

روش ها :

فنون استفاده شده در این پژوهش، شامل درخت تصمیم ، طبقه بندی بر اساس قانون، شبکه های عصبی، رگرسیون لجستیک و ماشین بردار پشتیبان می باشد. برای تمامی پارامترهای فنون مذکور، تنظیم انجام شده و نشان دهنده علایم نیاز به مشاوره با نرخ صحت 99% می باشد.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد: می توان بر اساس مدل تدوین شده، وضعیت سلامت روانی دانشجویان را پیش بینی نمود. یکی از خروجی های کاربرد روش درخت تصمیم، این است که اگر فردی از یک ماه گذشته تا به امروز شدیدا، احساس ناامیدی کند، یا به نظر اطرافیانش فردی وسواسی باشد یا احساس کند زندگی برایش بی ارزش است به مشاوره احتیاج دارد.

نتیجه گیری

با توجه به این که اکثر پژوهش های موجود در زمینه داده کاوی سلامت، تمرکز بر سلامت جسمانی  داشته اند، پیشنهاد می شود برای مطالعات آتی تمامی سطوح سلامت یعنی ابعاد سلامت دانشجویان شامل سلامت جسمانی، اجتماعی و معنوی و هم چنین ترکیبی از این ابعاد مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این مطالعه ای مروری بر روی انواع رویکردها و فنون مناسب برای مجموعه داده های روان شناسی با هدف ایجاد یک تقسیم بندی مناسب برای فنون موجود در این حوزه انجام شود؛ هم چنین پیشنهاد می شود، مجموعه داده حاضر و یا مجموعه داده های مشابه (اطلاعات پایش سلامت دانشجویان) با فنون دیگر طبقه بندی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج حاصل با نتایج پژوهش حاضر مقایسه گردد. به طور کلی پیشنهاد می شود از فن داده کاوی برای استخراج الگوهای پنهان در مجموعه داده سلامت روان دانش آموزان مدارس در مقاطع تحصیلی متفاوت، کارمندان ادارات و سازمان ها استفاده گردد. در نهایت توصیه می گردد پژوهش های آتی در این زمینه ابتدا رویکرد خوشه بندی را بر روی مجموعه داده روان شناسی پیاده کنند و به دنبال آن از رویکردهای طبقه بندی و پیش بینی استفاده نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291443 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!