طراحی چهارچوبی برای آموزش مهارت فنی و حرفه ای به دانش آموزان متوسطه دوم شاخه نظری: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 مهارت ها محرک رشد اقتصادی هستند و در جوامعی که افراد مهارت های پایینی دارند، ارایه و کاربست فناوری، بهره وری بالا و شیوه های جدید کار کردن به سختی پیش می رود و در حقیقت بهبود کیفیت استانداردهای زندگی را به تاخیر می افتد. بنابراین، آموزش فنی و حرفه ای به منزله ابزاری مهم برای تربیت، افزایش کارایی و بهره وری نیروی انسانی می تواند اولویت اصلی نظام آموزش ملل مختلف باشد و در برنامه های آموزش و پرورش به طور فزاینده ای برجسته و مهم تلقی گردد. همچنین، شواهد وجود دارد آموزش فنی و حرفه ای در گسترش دوره متوسطه نقش اثرگذاری بازی می کند. باوجود این، آموزش فنی و حرفه ای هنوز از یک برچسب آموزش درجه دوم رنج می برد و به همین دلیل در جذب دانش آموزان مستعدی که به جای آن،آموزش عمومی را انتخاب می کنند، شکست می خورد. در نتیجه، فقدان مهارت نیروی جوان جویای کار به یک بحران در این کشورها تبدیل شده است. حرفه ای سازی دوره متوسطه برای دستیابی به هدف نهایی بهبود تناسب اقتصادی آموزش و پرورش با تحولات بازار کار به یک موضوع  چالش برانگیز در ایران همانند جوامع دیگر تبدیل شده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف ارایه چهارچوب برنامه درسی آموزش مهارت فنی و حرفه ای به دانش آموزان شاخه نظری انجام شده است.

روش ها :

به این منظور، با رویکردی کیفی و با روش بررسی اسنادی پیشینه نظری  و تجارب عملی مرتبط با برنامه های آموزش فنی و حرفه ای، اسناد بالا دستی و الگوهای نظری و عملی موجود مورد بررسی قرار گرفت و چهارچوبی متشکل از   11مولفه (منطق و چرایی؛ اصول حاکم بر برنامه؛ رویکرد تربیتی برنامه؛ اهداف؛ قلمرو و جهت گیری محتوا؛ روش های آموزشی- تربیتی (فعالیت های یادگیری)؛ گروه بندی دانش آموزان؛ مواد و منابع یادگیری؛ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ؛ منابع و امکانات و استلزامات برنامه (الزامات اجرایی) تدوین شد. سپس، از طریق تشکیل گروه کانونی با ذینفعان مختلف اعتبار چارچوب استخراج شده ارزیابی و تایید گردید.

یافته ها

در مجموع، این چهارچوب به عنوان مبنایی برای برنامه ریزی و اقدام برای آموزش مهارت فنی و حرفه ای به دانش آموزان شاخه نظری پیشنهاد می شود.

نتیجه گیری

در مجموع، این مطالعه با ترسیم خطوط اصلی برنامه درسی، چهارچوبی را برای آموزش مهارت فنی و حرفه ای به دانش آموزان شاخه نظری در دوره دوم متوسطه فراهم کرده است که در آن با تکیه بر اسناد و ادراکات ذینفعان مختلف، مولفه های متعددی از عوامل ساختاری تا عوامل فرایندی با جزییات کافی مطرح شده است. این چارچوب می تواند مبنای تصمیم گیری برنامه ریزان و سیاستگذاران برای تدوین سیاست ها و برنامه درسی آموزش یک مهارت به دانش آموزان دوره متوسطه دوم شاخه نظری قرار گیرد. ارتقای سطح هدایت شغلی و خدمات مشاوره برای دانش آموزان از دیگر دستاوردهای این چارچوب است که می تواند در عمل مورد استفاده قرار گیرد. به این معنی که از آنجا که یکی از اهداف مهم گسترش آموزش حرفه ای و تجربیات مربوط به محیط کار است، فراهم ساختن مشاوره شغلی و خدمات مشاوره برای دانش آموزان به صورت عملی از طریق گسترش برنامه های متنوع آموزش حرفه ای بسیار مهم است. چنین خدماتی، به منظور تسهیل تصمیم سازی آگاهانه دانش آموزان برای انتقال از سطح پایین به سطح بالاتر دوره متوسطه، باید حداقل درآخرین سال سطح پایین تر متوسطه یا در آغاز سطح بالاتر دوره متوسطه ارایه شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
120 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!