طراحی یک بازی رایانه ای هوشمند برای پیش بینی نارساخوانی بر مبنای علوم شناختی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف :

توانایی خواندن یکی از توانایی هایی است که در کیفیت زندگی موثر است. از بین کودکان با هوش بهر معمولی و بیشتر، دانش آموزان دارای نارساخوانی با توجه به سن و توانایی هوشی خود، نارسایی عمده ای در یادگیری خواندن دارند. در هرگونه برنامه ریزی و طراحی برنامه ی درمان برای این افراد، تشخیص، اولین قدم و شرط لازم است. شناخت زودهنگام و به موقع این اختلال برای پیشگیری از پیامدهای منفی ناشی از اختلال پر اهمیت است. ما در این پژوهش به دنبال روشی برای پیش بینی نارساخوانی هستیم که مبتنی بر خواندن نباشد؛ تا بتوان با توجه به قابل درمان بودن نارساخوانی، قبل از شروع به آموزش خواندن، مداخلات درمانی لازم را برای این کودکان آغاز نمود. هدف این پژوهش، استفاده از هوش مصنوعی و تولید یک سامانه ی تشخیص هوشمند با استفاده از الگوریتم ها و روش های یادگیری ماشینی با ناظر است.

روش ها

ابزار مورد استفاده در جمع آوری داده های مورد نیاز برای هوشمند سازی سامانه و همچنین استفاده از این سامانه، یک بازی رایانه ای هوشمند است که در جریان همین پژوهش طراحی و پیاده سازی شده است. بازی ها می توانند روشی با استرس کم یا بدون استرس و جالب برای کودک ارایه دهند به طوری که کودک حتی متوجه نشود که در حال سنجیده شدن است. سیستم تشخیص هوشمند با مشارکت دانش آموزان سالم و نارساخوان، آموزش داده شد.

یافته ها

 نتایج بررسی بر روی عملکرد این سامانه هوشمند نشان می دهد که این سامانه توانایی پیش بینی نارساخوانی در کودکان را با احتمال بالای 97 درصد دارد. 

نتیجه گیری

در این پژوهش یک بازی رایانه ای هوشمند ارایه شده است که توانایی پیش بینی نارساخوانی در کودکان را دارد. این سامانه برای پیش بینی از یک تفاوت شناختی بین کودکان رساخوان و نارساخوان استفاده می نماید. دقت بالای سامانه در تشخیص، نشان می دهد می توان نارساخوانی را  با استفاده از تکیه بر تفاوت های شناختی پیش بینی نمود و این پیش بینی را در سنین کمتر از ابتدایی و قبل از ارایه آموزش خواندن به کودکان، انجام داد. در این حالت می توان با مداخله ی به هنگام از اثرات منفی متعدد نارساخوانی بر کودک و خانواده و جامعه، پیش گیری نمود. این روش در قالب یک بازی رایانه ای ارایه شده است و مزیت بازی ها، در این است که بازی ها می توانند روشی با استرس کم یا بدون استرس و جالب برای کودک ارایه دهند به طوری که کودک حتی متوجه نشود که در حال آزموده شدن است.  مزیت بعدی، در دسترس بودن بازی ها است.

زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 229
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!