تاثیر آموزش تلفیقی بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس علوم

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 جهان ارتباطات در  موج سوم رویکردهای ارتباطی شیوه نوینی از زندگی در قالب ابزارهای نوین را به همراه داشته که سبب شده آن را کلبه ی الکترونیک بنامند. تحولات سریع  ناشی از کاربرد فن آوری اعم از فن آوری مولد و فن آوری اطلاعاتی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را در ساختارهای صنعتی، اقتصادی، سیاسی و مدنی جوامع به وجود آورده است و این تغییرات، تاثیرات بسزایی در روند زندگی و کار مردم در سراسر جهان گذاشته و با روش های سنتی آموزش، یادگیری و مدیریت آموزش به طور جدی به مقابله پرداخته است. با استفاده از فناوری های نوین آموزشی فرصت انتخاب های نوینی برای همراه ساختن آموزش با نیازهای دانش  آموزان و معلمان فراهم می شود که از جمله آن استفاده از روش آموزش تلفیقی در محیط مبتنی بر فناوری آموزش الکترونیکی است. آموزش به شیوه تلفیقی تدارک محیط فعال و منظور نمودن روش های آموزشی پویاست که از طریق آن امکان استفاده از تسهیلات آموزشی با حداقل و حداکثر مزایای آن فراهم می شود. در این محیط امکان گذر از یادگیری چهره به چهره به سوی ترکیب آن با کلاس های مجازی و در نهایت استفاده از امکانات کاملا برخط امکان پذیر است. آموزش تلفیقی، ترکیب روش تدریس معمول سنتی با قالب چهره به چهره با تجهیزات مبتنی بر کاربرد فناوری است. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری در محیط تلفیقی و الکترونیکی بر میزان یادگیری دانش آموزان در درس علوم است.

روش ها

جامعه آماری متشکل از دانش آموزان یک مدرسه متوسطه در یکی از شهرستان های استان گیلان انتخاب شد که 160 دانش آموز در 6 کلاس مشغول به تحصیل هستند. از میان دانش آموزان دخترانه دبیرستان به کمک پیش آزمون 60 دانش آموز از بین جامعه آماری موجود در مدرسه در 3 پایه تحصیلی برآورد شد. گروه آزمایش مشتمل بر 30 دانش آموز در 3 پایه تحصیلی طی رویکرد آموزش تلفیقی با هماهنگی پژوهشگر و معلم، آموزش های تکمیلی تلفیقی یا همان آموزش مبتنی بر کاربرد فناوری کامپیوتر و اینترنت دریافت داشتند. تاثیر روش آموزش تلفیقی در مقایسه با روش سنتی به صورت شبه آزمایشی و با تبیین پیش آزمون و پس آزمون روی گروه گواه متشکل از دانش آموزان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

یافته ها به تفکیک گروه آزمایش و گواه مشتمل بر 2 گروه 30 نفری از دانش آموزان در 2 گروه آزمایش و گواه تحلیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده هایی بدست آمده از شاخص های آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد.از نرم افزار SPSS، آزمون تی، آزمون تجزیه و تحلیل کوواریانس یک متغیری استفاده شد. نتایج تحقیق با استفاده از ابزار آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته نشان داد که آموزش به روش یادگیری تلفیقی باعث پیشرفت دانش آموزان در هر 3 پایه تحصیلی شده است.

نتیجه گیری

یادگیری با رویکرد تلفیقی بر اساس اصول مبتنی بر فعالیت شکل می گیرد و فراگیر ملزم به انعکاس و تصمیم گیری درباره وقایع و واقعیت ها به صورت برخط یا غیر برخط و تشریح واقعیت از طریق انعکاس فرایندهای گروهی یا انفرادی موثر در حل مسئله و یا تصمیم گیری در زمینه راه حل، بازنگری راه حل و بررسی بازخوردهای موثر بر حل مسئله است. استفاده از روش آموزش به شیوه تلفیقی و در واقع تلفیق آموزش به واسطه استفاده از کامپیوتر به عنوان رسانه ای پرقدرت در فرآیند های یادگیری و یاددهی علاوه بر بهبود آموزش مفاهیم درسی علوم چنانچه پس از آموزش مستقیم در کلاس و به صورت تلفیقی از برنامه درسی با انجام تکالیف مرتبط با زندگی روزمره ارایه شود می تواند در پیشرفت آموخته های فراگیران موثر واقع گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
231 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!