باکتری های دارای پتاسیل پروبیوتیک جداشده از مراحل آماده سازی روغن کرمانشاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

  خوراکی های تخمیری مانند ماست، پنیر، شیر تخمیری، کره شیر، کشک، کره دوغ و روغن محلی به عنوان یکی از اجزای اصلی رژیم غذایی در شهر های غرب ایران مثل کرمانشاه مصرف می شود. روغن محلی کرمانشاهی به صورت سنتی از کره دوغ به دست می آید. مروری بر متون منتشرشده نشان داد که تا به حال مطالعه ای برای جداسازی باکتری های پروبیوتیک از مراحل آماده سازی روغن محلی کرمانشاهی انجام نشده است. بنابراین هدف از انجام این مطالعه جداسازی و تعیین هویت باکتری ها با تمرکز روی باکتری های تولیدکننده اسید لاکتیک با استفاده از روش های کشت و توالی یابی بود.

مواد و روش کار

  15 نمونه از هر یک از محصولات ماست، کره سنتی و روغن محلی کرمانشاهی از استان کرمانشاه جمع آوری شد. هر نمونه رقیق سازی و هموژن شد و سپس روی محیط های انتخابی برای رشد باکتری های اسید لاکتیک رشد داده شد. توالی یابی بر پایه ژن 16SrRNA برای تایید نهایی هر یک از ایزوله ها استفاده گردید.

یافته ها

  پس از کشت روی محیط های MRS و M17 تحت شرایط هوازی و بی هوازی، 78 سویه مختلف باکتریایی جداسازی شد و به وسیله تست های بیوشیمیایی رایج تعیین هویت گردید. فراوانی باکتری های جداشده از همه نمونه ها شامل 48/71% لاکتوباسیلوس، 33/33% استرپتوکوکوس، 6/41% انتروکوکوس و 6/41% باسیلوس بود. جنس های لاکتوباسیلوس، انتروکوکوس و باسیلوس به ترتیب از 84/44%، 57/78%، 11/11% و 56/15% هر سه نوع نمونه جداسازی شد.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های ما باکتری های اسید لاکتیک و سایر میکرارگانیسم هایی که پتانسیل پروبیوتیک دارند در روغن محلی کرمانشاهی یافت می شوند. خصوصیات پروبیوتیکی این ایزوله ها و اثرات مصرف روغن محلی کرمانشاهی حاوی این ارگانیسم ها بر سلامت انسان نیاز به مطالعات و آنالیزهای بیشتری دارد. با اثبات حضور این باکتری ها ممکن است روغن محلی کرمانشاهی را در دسته مواد غذایی فراسودمند قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
352 تا 360
لینک کوتاه:
magiran.com/p2292477 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!