بررسی اثرات ضد رگ زایی نانوامولسیون سنتز شده از اسانس گیاه شوید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

رگ زایی یا آنژیوژنز، به فرایند تشکیل عروق خونی جدید از عروق پیشین گفته می شود که نقش مهمی در شرایط فیزیولوژیک از جمله رشد و نمو، ترمیم زخم و تولید مثل برعهده دارد. همچنین این فرآیند در پدیده های پاتولوژیکی و بروز بیماری های مختلف به خصوص رشد تومور و متاستاز، نقش حیاتی دارد. در پژوهش حاضر اثرات ضد رگ زایی نانوامولسیون سنتز شده از اسانس گیاه شوید با استفاده از روش CAM مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها:

 به منظور بررسی اثرات ضد رگ زایی در روز دوم انکوباسیون، روی تخم مرغ ها پنجره باز شد و در روز هشتم یک اسفنج ژلاتینی به همراه نانوامولسیون شوید با دوزهای مختلف (12.5، 25 و 50 میکروگرم بر میلی لیتر) بر روی پرده کوریوآلانتوییک قرار داده شد. در روز دوازدهم انکوباسیون از استریومیکروسکوپ تحقیقاتی به منظور ارزیابی میزان رگ زایی و تصویر برداری از ناحیه تیمار استفاده شد. فاکتورهای عروقی با نرم افزار Image J مورد بررسی قرار گرفت.

ملاحضات اخلاقی: 

تمامی آزمایش های این تحقیق با رعایت موازین اخلاقی و طبق تایید کمیته اخلاق در پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد با شناسه مصوبه IR.IAU.MSHD.REC.1398.027 انجام گرفت.

یافته ها:

 نتایج بررسی اثر نانوامولسیون بر میزان رگ زایی در تست CAM، نشانگر کاهش طول و تعداد رگ های پرده کوریوآلانتوییک در نمونه های تیمار شده در مقایسه با تیمار نشده می باشد. همچنین کاهش قد و وزن جنین های تیمار شده در مقایسه با تیمار نشده در این بررسی نشان داده شد (P<0.05).

نتیجه گیری: 

فعالیت ضد رگ زایی نانوامولسیون شوید نشان دهنده ی کاربرد احتمالی این ماده برای بیماری هایی همچون سرطان است، که مهار تشکیل رگ های خونی در آن ها مورد نظر می باشد. بنابراین نانوامولسیون شوید می تواند به عنوان یک ماده برای مطالعات بیشتر در زمینه سرطان پیشنهاد گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
62 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297190 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!