مطالعه تجربی و بهینه سازی پارامترهای موثر بر استخراج پرازئودیمیم و نئودیمیم از محلول شبیه سازی شده لیچ آهن ربای نئودیمیم-آهن-بور با سیانکس 272

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

عناصر پرازیودیمیم (Pr) و نیودیمیم (Nd) جزو دسته عناصر نادر خاکی سبک هستند که به دلیل کاربردهای فراوان بسیار مورد توجه بوده اند. در این تحقیق استخراج پرازیودیمیم و نیودیمیم از محلول شبیه سازی لیچ آهن ربای نیودیمیم-آهن-بور با مخلوط سیانکس 272/کروزن مدل سازی تجربی و بهینه سازی گردید. برای مدل سازی تجربی فرآیند، از روش سطح پاسخ بر مبنای طرح مرکب مرکزی استفاده گردید. در انجام آزمایش های تجربی، اثر متغیرهای غلظت سیانکس 272 در فاز آلی (mol/L 57/0- 23/0)، pH فاز آبی (0/5-0/2) و نسبت فاز آلی به آبی (3-1) بر پاسخ های بازدهی استخراج Nd، بازدهی استخراج Pr و فاکتور جداسازی مطالعه گردید و معادلات پیش بینی کننده پاسخ های مورد نظر ارایه گردیدند. ترتیب میزان اثرگذاری متغیرها بر بازدهی استخراج برخلاف ترتیب اثرگذاری آن ها بر فاکتور جداسازی حاصل گردید. در نهایت نیز بهینه سازی سیستم مورد مطالعه با هدف دست یابی به بیش ترین گزینش پذیری عملیاتی انجام گردید که نتایج برای بازدهی استخراج Nd و Pr و فاکتور جداسازی به ترتیب برابر %7/71، %5/62 و 54/1 بدست آمد. هم چنین مطالعه فرآیند دفع فاز آلی بارگیری شده با یون های Pr و Nd نشان داد که بازیابی تقریبا کامل فاز آلی تحت شرایط غلظت اسید هیدروکلریک برابر  mol/L 1/0 و زمان تماس 5 دقیقه امکان پذیر است. در واقع سیستم مورد مطالعه عملکرد مناسبی را هم در فرآیند استخراج و هم در فرآیند دفع Pr و Nd در شرایط مورد بررسی نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
182 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297702 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!