تاثیر تمرین ترکیبی و مکمل دهی ویتامین D بر برخی شاخص های آسیب عضلانی، التهابی و آنتی اکسایشی زنان معتاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف تحقیق حاضر تعیین تاثیر هشت هفته تمرینات ترکیبی و مصرف مکمل ویتامینD  بر برخی شاخص های آسیب عضلانی، التهابی و آنتی اکسایشی زنان معتاد بود.

روش ها

در یک طرح تحقیقی نیمه تجربی از بین زنان معتاد به مت آمفتامین و هرویین با میانگین سن 6/7 ± 28/3 سال، وزن 10/2 ± 62/06 کیلوگرم و شاخص توده بدنی 2/9 ± 24/10، از اردوگاه ترک اعتیاد 32 نفر به صورت داوطلبانه انتخاب و با تخصیص تصادفی به چهار گروه تمرین، تمرین+ مکمل (ویتامین D)، مکمل و  کنترل تقسیم شدند. گروه تمرینی، تمرین مقاومتی را با شدت %70-40 یک تکرار بیشینه به مدت 18 تا 28 دقیقه و تمرینات هوازی را با شدت %70-50 ضربان قلب ذخیره به مدت 12 تا 37/5 دقیقه و سه جلسه تمرین در هفته به مدت هشت هفته اجرا کردند. به منظور اندازه گیری آنزیم های آسیب عضلانی، التهابی و آنتی اکسیدانی، قبل و بعد از پروتکل تمرینی و مکمل دهی، نمونه خون از داوطلبین گرفته شد. برای بررسی توزیع طبیعی داده ها از آزمون شاپیروویلک و برای بررسی اثر متغیرهای مستقل، از آزمون آنالیز واریانس یک طرفه با اندازه گیری مکرر، آزمون تی وابسته و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معنی داری 0/05 > p استفاده شد.

یافته ها

نتایج آزمون تی وابسته نشان داد که شاخص کراتین کیناز در گروه های تمرین- مکمل و تمرین، لاکتات دهیدروژناز در گروه تمرین و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل در گروه تمرین-مکمل افزایش معنی داری داشتند (0/05 > p). همچنین مالون دی آلدهید در گروه های تمرین- مکمل و مکمل، پروتئین واکنشگر-C  در گروه تمرین-مکمل کاهش معنی داری داشتند (0/05 > p). مقایسه بین گروهی نیز نشان داد که شاخص های ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و پروتئین واکنشگر- Cدر گروه تمرین-مکمل نسبت به کنترل، به ترتیب افزایش و کاهش معنی داری یافتند (0/05 > p). علاوه برآن، در شاخص کراتین کیناز، گروه تمرین- مکمل و گروه تمرین (هر دو) نسبت به گروه مکمل و گروه کنترل افزایش معنی داری یافتند (0/05 > p).

نتیجه گیری

مصرف ویتامین D همراه با انجام تمرین ورزشی باعث افزایش ظرفیت آنتی اکسیدانی کل و کاهش پروتئین واکنشگر-C در زنان معتاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2298468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!