بررسی آزمایشگاهی میزان استحکام باند برشی در اتصال مجدد لبه ی شکسته شده ی دندان سانترال ماگزیلا با استفاده از سمان Panavia-F و bevel

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به طور کلی 22-18% از تروماهای وارده به بافت‌های سخت دندانی، مربوط به شکستگی تاج دندان‌های قدامی دایمی است. هدف از این مطالعه، بررسی و مقایسه‌ی استحکام باند برشی در دندان‌های سانترال ماگزیلا است که در آن لبه‌ی اینسیزال با استفاده از روش های مختلف اعاده شده است.

روش بررسی

در این مطالعه، 52 عدد دندان سانترال ماگزیلا به صورت تصادفی در 3 گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفت. لبه‌ی اینسیزال دندان‌های موجود در گروه آزمایش، با استفاده از دیسک الماسی برش داده شد. در گروه اول قطعه بریده شده با استفاده از سمان Panavia-F مجددا چسبانده شد. در گروه دوم پس از اتصال قطعه‌ی برش داده شده با استفاده از سمان Panavia-F، در ناحیه‌ی خط برش، bevel ایجاد گردید و سپس ناحیه bevel با استفاده از محلولSingle bond و کامپوزیت Z250ترمیم شد. در گروه سوم، دندان‌ها با استفاده از محلول Single bond و کامپوزیت Z250 بیلدآپ شدند و گروه چهارم نیز شامل دندان‌های اینسیزور سالم بود، سپس حداکثر نیروی لازم جهت ایجاد مجدد شکست در لبه‌ی اینسیزال با استفاده از Universal testing machine اندازه گیری شد و پس از محاسبه‌ی استحکام باند برشی برحسب مگاپاسکال، مقایسه‌ی میان گروه‌های مختلف با استفاده از نرم‌افزار آماری17SPSS و آزمون‌های kruskal-wallis و mann-whitney صورت گرفت.

نتایج

میانگین و انحراف معیار استحکام باند برشی در گروه 1: 0/9±2/21، در گروه 2: 2/1±4/05، در گروه 3: 2/1±3/69، در گروه 4: 18/1±29/62، مگاپاسکال بود. اختلاف آماری معنی‌داری بین گروه‌های مختلف وجود داشت. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دوباره چسباندن قطعه‌ی شکسته شده با استفاده از سمان Panavia-F همراه با bevel و کامپوزیت بیشترین میزان استحکام باند برشی را ایجاد می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
110 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p2305986 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!