بررسی میزان بروز نقص عضو در معاینات سرپایی ارجاعی به پزشکی قانونی شهرستان بویراحمد و راهکار حقوقی در جهت کاهش مراجعات

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از معضلات پزشکی قانونی مراجعه مکرر افراد در معاینات سرپایی می باشد که یک جنبه از این مراجعات برای ارزیابی نقص عضو و ناتوانی دایمی می باشد، این مطالعه با هدف بررسی میزان بروز نقص عضو در معاینات سرپایی ارجاعی به پزشکی قانونی شهرستان بویراحمد و اریه راهکار حقوقی در جهت کاهش این مراجعات انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این پژوهش توصیفی مقطعی، پرونده همه مصدومینی که جهت بررسی میزان صدمه ناشی از حوادث در 6 ماهه اول سال 1398 به پزشکی قانونی مراجعه کرده بودند به صورت تمام شماری مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته بود. داده‌ها در این پژوهش توسط نرم‌افزار SPSS21 تجزیه و تحلیل شد و سطح معناداری 05/0 p< در نظر گرفته‌شد.

نتایج

از 1300 پرونده مورد بررسی 58.4 درصد به علت تصادف، 36.9 درصد نزاع و 4.7 درصد نیز به علت حادثه کار مراجعه کرده‌بودند. 959 نفر (73.8 درصد) مرد و بقیه زن بودند. بیشترین فراوانی در گروه سنی 15-20 (19.4 درصد) بود.از کلیه مراجعین 9.2 درصد دچار نقص عضو و 90.8 درصد هم بدون نقص عضو بودند. 35.1 درصد یک بار و 64.9 درصد دو بار یا بیشتر مراجعه کرده بودند. 26.4 درصد از مراجعین کمتر از یک ماه و 73.6 درصد نیز بین 1 تا 24 ماه پیگیر پرونده‌های شکایت خود بودند

نتیجه‌گیری

با توجه به نتایج مطالعه و سطح پایین میزان نقص عضو و امکان تشخیص آن در مراجعات اولیه، می‌توان تعداد مراجعه و مدت پیگیری مراجعین را به حد قابل ملاحظه‌ای کاهش داد؛ در نتیجه موجب صرف وقت و انرژی کمتر برای مراجعین، پزشکی قانونی و تسریع در امر دادرسی خواهد شد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
46 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2307191 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!