بررسی اپیدمیولوژیک انگلهای روده ای در دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر شاهرود و مقایسه اثرات درمانی و عوارض مترونیدازول وکیناکرین در ژیاردیازیس

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بیماریهای انگلی روده از بیماریهای شایع ایران است و آمار نشان میدهد که شیوع این عوامل پاتوژن در بین دانش آموزان دبستانی در مقایسه با سایر گروه های سنی، بیشتر می باشد به منظور تعیین میزان شیوع این عوامل بیماریزای تک باخته ای و کرمی در شهر شاهرود استان سمنان و میزان تاثیر و مقایسه اثرات درمانی مترونیدازول و کیاکرین در ژیاردیازیس در مدارس این شهر در سال تحصیلی 73-1372 از دانش آموزان این مقطع تحصیلی که 16649 نفر بودند 1043 نفر انتخاب شدند و به روش مستقیم و تغلیظ با فرمل اثر آزمایش مدفوع انجام شد، میزان آلودگی به انگل 392 مورد (38 درصد) و بالاترین میزان آلودگی در سن دو سالگی، در مقایسه با سایر سیین، 45 درصد بود. از میان تک یاخته های بیماریزا ژیاردیا با 216 مورد (21 درصد) و آنتامباهیستولیتیکا با 11 مورد (حدود 1 درصد) به ترتیب شایع بود، از نکباخته های غیر بیماریزا آنتامبا کولی 16 درصد، پد آموبایونجلی 3 درصد، اندولیماکس نانا 1 درصد و کیلوماستیکس مستیلی 4/0 درصد دیده شد. از کرمها هیمنولپیس نانا 2 درصد، اکسپور 1 درصد، دیکروسلیوم 3 درصد آلودگی کاذب " وجود داشت. این تحقیق نشانداد که در 55 درصد افراد مبتلا به ژیاردیا هیچ علامت و نشانه ای وجود نداشت و در افراد مبتلا و نشانه دار ، دل درد 29 درصد، کاهش اشتها 26 درصد، اسهال مزمن 9 درصد، دل پیچه 6 درصد، تهوع 7 درصد، رنگ پریدگی 6 درصد و نفخ شکم 3 درصد وجود داشت. از 216 دانش آموز مبتلا به ژیاردیا، 133 نفر برای مطالعه اثرات مترونیدازول و کیناکرین انتخاب شدند که از این تعداد ، 121 دانش آموز - 59 نفر کیناکرین و 62 نفر مترونیدازول - مصرف کردند و در مجموع، 121 دانش آموزی که دارو مصرف کردند به علت عدم امکان تحویل نمونه مجدد برای آزمایش 23 نفر آنان حذف شدند. از 98 نفر باقی مانده، 49 نفر مترونیدازول و 49 نفر کیناکرین مصرف کردند که در درمان با مترونیدازول یک مورد مقاومت (حدود 2 درصد) و باکیناکرین سه مورد مقاومت (حدود 6 درصد) دیده شد که این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. مهمترین عوارض مترونیدازول تهوع 11 درصد، کاهش اشتها 10 درصد، سر درد 10 درصد، و با کیناکرین سردرد 14 درصد، ناراحتی شکمی 12 درصد و تهوع 7 درصد بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 102
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!