ارزیابی مقاومت به انسولین، گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی، تری گلیسیرید و پروفایل هورمونی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مقاومت به انسولین در 50-70% زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دیده شد، و می تواند به عنوان راهکاری در جهت تشخیص به موقع پیش دیابت در نظر گرفته شود.

هدف

این مطالعه با هدف مقایسه روش های غیر مستقیم اندازه گیری مقاومت به انسولین و معرفی روش ایده آل طراحی شد. ارتباط مقاومت به انسولین با سطح سرمی تری گلیسیرید، گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی (SHBG) و هورمون های مختلف از جمله آندروژن ها مورد ارزیابی قرار گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی بر روی 74 زن مبتلا به PCOS انجام گرفت. سطح سرمی انسولین (FI)، گلوکز (FBS)، تری گلیسیرید ((TG، گلوبولین متصل شونده به هورمون جنسی (SHBG) و هورمون های مختلف از جمله آندروژن ها به صورت ناشتا اندازه گیری شد. حساسیت و ویژگی روش های غیر مستقیم شامل FI، FBS، FBS/FI و روش QUICKI با در نظر گرفتن HOMA-IR به عنوان روش استاندارد مورد مقایسه قرار گرفت. ارتباط مقاومت به انسولین با TG، SHBG و هورمون های مختلف از جمله آندروژن ها بین دو گروه با سطح مقاومت به انسولین نرمال و غیر نرمال با انجام آزمون تی مستقل بررسی شد.

نتایج

TG ارتباط مثبت معناداری با میزان FBS (002/0 = p) و HOMA-IR (01/0 = p) و ارتباط منفی معنادار با QUICKI (02/0 = p) و SHBG (02/0 p =) نشان داد. SHBG در این بیماران با افزایش FBS به صورت معنا داری کاهش یافت (001/0 = p). هورمون دهیدرو اپی آندوسترون سولفات (DHEAS) با افزایش انسولین به صورت معناداری افزایش یافت (002/0 = p). هفت نفر از زنان PCOS در این مطالعه با وجود داشتن رنج نرمال در متغیرهای مقاومت به انسولین، هورمون ها، و تری گلیسیرید، سطح غیر نرمال SHBG (< 36 nmol/L) را بروز دادند. در صورتیکه آزمون HOMA-IR به عنوان آزمون استاندارد در نظر گرفته شود، QUICKI و FI از بالاترین حساسیت و FBS/FI و QUICKI از بالاترین ویژگی برخوردار بودند.

نتیجه گیری

SHBG  و TG به ترتیب ارتباط منفی و مثبت معناداری را با مقاومت به انسولین نشان دادند. بعد از HOMA-IR، QUICKI و FI به عنوان حساس ترین روش غیر مستقیم جهت اندازه گیری مقاومت به انسولین شناخته شدند. بررسی سطح سرمی SHBG می تواند به عنوان مارکر قابل توجه در شناسایی افراد PCOS در نظر گرفته شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
653 تا 662
لینک کوتاه:
magiran.com/p2308652 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!