مقایسه شاخص های تعادل پویا در زنان با و بدون بیرون زدگی احشای لگنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیرون زدگی احشای لگنی، یکی از اختلالات عملکردی عضلات کف لگن به همراه پایین آمدن احشای کف لگن، دیواره واژن، رحم، مثانه و انتهای روده می باشد. با توجه به نقش عضلات کف لگن به عنوان بخشی از عضلات مرکزی بدن در کنترل تعادل، این احتمال مطرح شده که زنان با اختلال عملکردی عضلات کف لگن از تعادل ضعیف تری برخوردار هستند، لذا مطالعه حاضر با هدف مقایسه سطح تعادل پویا در زنان غیر یایسه با و بدون بیرون زدگی احشای لگنی و در دو وضعیت مثانه پر و خالی انجام شد.

روش کار: 

این مطالعه مقطعی- مقایسه ای در سال 1397 بر روی 30 زن متاهل غیر باردار در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شد. افراد در سه گروه 10 نفره با بیرون زدگی با علامت بالینی، با بیرون زدگی بدون علامت بالینی و بدون بیرون زدگی احشای لگنی قرار گرفتند. پس از جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی، زاویه شیب لگن، سطح تعادل پویا در صفحات قدامی- خلفی و داخلی- خارجی و نیز شاخص کلی تعادل ارزیابی شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون های کولموگروف اسمیرنوف، آنالیز کوواریانس یک طرفه و آزمون دقیق فیشر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

بین شاخص های تعادل پویا، چه با مثانه پر و چه با مثانه خالی، بین سه گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (05/0<p). همچنین مقادیر زاویه شیب لگن بین سه گروه تفاوت معنی داری را نشان نداد (05/0<p).

نتیجه گیری:

 ارتباط بیرون زدگی احشای لگنی، به عنوان یکی از اختلالات عملکردی عضلات کف لگن، با ثبات پوسچرال تایید نمی شود. انجام مطالعات بیشتر با استفاده از سیستم آنالیز حرکت و ثبت همزمان فعالیت الکتریکی عضلات توصیه می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p2309226 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!