مقایسه عملکرد و رضایت جنسی زنان تحت درمان با دو نوع داروی تحریک کننده تخمک گذاری کلومیفن و لتروزول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری از عواملی است که بر عملکرد جنسی زوجین و به خصوص زنان تاثیر به سزایی دارد. ناباروری می تواند فعالیت جنسی در زوجین نابارور را تحت تاثیر قرار دهد. از طرفی درمان های تحریک تخمک گذاری جهت درمان ناباروری می توانند سبب مهار استروژن و در نتیجه کاهش عملکرد و رضایت جنسی زنان گردد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه عملکرد و رضایت جنسی زنان تحت درمان با دو نوع داروی تحریک کننده تخمک گذاری کلومیفن و لتروزول انجام شد.

روش کار: 

این مطالعه تحلیلی دوگروهه در سال 1398 بر روی 80 نفر از زنان نابارور مراجعه کننده به مراکز ناباروری استان اصفهان انجام شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه های بک، عملکرد جنسی و رضایت جنسی بود که در دو نوبت قبل و بعد از دریافت داروهای مورد نظر تکمیل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 22) و آزمون های تی مستقل، من ویتنی، کای اسکویر، تی زوجی، ویلکاکسون و فریدمن انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها:

در مقایسه بین گروهی، تفاوت آماری معنی داری قبل و بعد از تجویز دارو در متغیرهای رضایت جنسی (053/0=p) و عملکرد جنسی (057/0=p) مشاهد نشد، اما در مقایسه درون گروهی، تفاوت آماری معنی داری در عملکرد جنسی گروه کلومیفن وجود داشت (001/0<p) و عملکرد جنسی بعد از دریافت دارو در گروه کلومیفن نسبت به قبل از دریافت، پایین تر گزارش شد، ولی در مورد رضایت جنسی در گروه کلومیفن تفاوت معنی داری بین قبل و بعد از دریافت دارو گزارش نشد (05/0<p). در گروه مصرف کننده لتروزول تفاوت معنی داری قبل و بعد از دریافت دارو در هر دو متغیر عملکرد و رضایت جنسی مشاهده نشد (053/0=p).

نتیجه گیری: 

میزان نمره عملکرد جنسی در گروه مصرف کننده کلومیفن کاهش داشت، اما رضایت جنسی هیچ تفاوتی را در هیچ کدام از گروه ها نشان نداد؛ به عبارتی عملکرد جنسی در زنان تحت تاثیر عوامل بسیاری می باشد که یکی از این عوامل، مصرف داروهای کمک باروری از جمله کلومیفن است. کلومیفین با مهار استروژن سبب نقص در رطوبت مهبلی می شود که همین می تواند سبب ایجاد درد برای زنان و به دنبال آن کاهش تهییج جنسی، ارگاسم و میل جنسی گردد. بدین منظور توصیه می گردد افراد فعال در زمینه ناباروری به این مسئله توجه داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2309228 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!