شیوع کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر سمنان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه یکی از7 مسایل شایع بهداشت همگانی کم خونی فقر آهن بوده که بیش از 2 میلیارد نفر را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است، که بنوبه خود می تواند باعث کاهش تولید گرایی در جامعه، کاهش ظرفیت عملکردی و هوشی افراد، افزایش مرگ ومیر مادران و تولد نوزادان نارس شود. در همین راستا آگاهی از میزان شیوع کم خونی فقر آهن به خصوص در گروه سنی دختران نوجوان به عنوان مادران فردا می تواند در پیشبرد سلامتی جامعه موثر باشد.

روش بررسی

این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی بوده که هدف آن تعیین شیوع کم خونی فقرآهن در میان دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر سمنان در سال 1381 بوده است. در این مطالعه از میان 4900 نفر دانش آموز دختر دبیرستانی از 14 دبیرستان سطح شهر سمنان، تعداد 402 نفر از مقاطع تحصیلی اول تا چهارم دبیرستان به صورت تصادفی و متناسب با حجم هر دبیرستان انتخاب شدند. این پژوهش طی دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول از تمام 402 نفر دانش آموز، نمونه خون به منظور انجام آزمایش تعیین هموگلوبین دریافت گردید. پس از تجزیه و تحلیل اولیه، دانش آموزان با هموگلوبین کمتر از 12 گرم در دسی لیتر را به عنوان مبتلایان به کم خونی در نظر گرفته و سپس در مرحله دوم طرح، برای آنان آزمایشات فرتین، آهن و ظرفیت پیوستگی کل آهن بدن سرم انجام گردید. در نهایت دانش آموزانی که دارای فرتین کمتر از 15 نانوگرم در لیتر و یا اشباع ترانسفرین کمتر از 16 درصد بودند، به عنوان مبتلایان به کم خونی فقر آهن در نظر گرفته شدند. در این پژوهش همچنین ارتباط بین شیوع کم خونی فقر آهن با سن تقویمی، سن شروع قاعدگی و فعالیت ورزشی معمول دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها: 

نتایج پژوهش نشان داد که تعداد 38 نفر (5/9 درصد) مبتلا به کم خونی بوده، که از بین آنان تعداد 18 نفر (5/4 درصد) دارای کم خونی فقر آهن بودند. بین شیوع کم خونی فقر آهن با سن تقویمی، سن شروع قاعدگی و فعالیت ورزشی دانش آموزان ارتباط معنی داری نیز مشاهده نگردید.

نتیجه گیری:

 در نهایت علیرغم شیوع کم خونی فقر آهن در دانش آموزان دختر دبیرستانی و عدم ارتباط کم خونی مذکور با سن تقویمی، سن شروع قاعدگی و فعالیت ورزشی در آنها، چنین استنباط می شود که احتمالا عوامل دیگری در بروز کم خونی فقر آهن دخالت داشته که نیاز به بررسی های بیشتری خواهد داشت.

زبان:
فارسی
در صفحه:
51
لینک کوتاه:
magiran.com/p2310015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!