تاثیر نوشابه انرژی زای هایپ بر مقادیر گلوکز خون، شاخص خستگی، ضربان قلب و آنزیم های کبدی طی یک مسابقه بسکتبال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه به علت تبلیغات وسیعی که تولیدکنندگان نوشیدنی های انرژی زا در راستای افزایش عملکرد ورزشکاران انجام داده اند، مصرف ایننوع نوشیدنیها در بین ورزشکاران در سطوح مختلف گسترش یافته است. هدف این پژوهش تاثیر نوشابه انرژی زای هایپ بر مقادیر گلوکز خون، شاخص خستگی، ضربان قلب و آنزیم های کبدی (AST، ALP) طی یک مسابقه بسکتبال بود.

روش شناسی

11 نفر بسکتبالیست پسر (  با میانگین سن 40/2± 44/ 22 سال، میانگین قد 05/4± 22/180 سانتی متر، وزن17/4 ± 22/70 کیلوگرم) انتخاب و طی دو جلسه جداگانه (یک جلسه مصرف نوشیدنی انرژی زا و جلسه دیگر دارونما) در زمان10 دقیقه قبل از مسابقه (6 میلیلیتر به ازای هرکیلوگرم وزن بدن) و در ادامه، به ترتیب در زمان های 10، 20، 30 و 40 دقیقه پس از آغاز مسابقه (2میلیلیتر به ازای هرکیلوگرم وزن بدن) نوشابه انرژی زا مصرف کردند. از آزمودنی ها 5 سی سی خون قبل از مصرف نوشابه انرژی زا و بلافاصله پس از اتمام مسابقه جهت ارزیابی مقادیر گلوکز خون، شاخص خستگی، ضربان قلب و آنزیم های کبدی (AST، ALP) جمع آوری شد و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها ابتدا از آزمون کولموگروف- اسمیرنوف، برای تعیین نرمال بودن داده ها استفاده و متغیرهای اندازه گیری شده در مراحل پیش و پس آزمون با استفاده از آزمون t مستقل مقایسه شد. در همه آزمون ها، با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 16، سطح معناداری(05/0 >p)در نظر گرفته شد.

یافته ها

 یافته های این مطالعه نشان دهنده کاهش معنادار شاخص خستگی، سطوح AST، ALP در گروه دریافت کننده نوشابه انرژی زا قبل و بعد از مسابقه بود. ولی اطلاعات بدست آمده از ضربان قلب و میزان گلوکز خون در آزمودنی ها علی رغم تغییرات نسبی در حد معناداری نبوده است. *سطح معنی داری(05/0 >p)

بحث و نتیجه گیری

  نتایج این پژوهش نشان داد که ترکیبات ارگوژنیکی موجود در نوشابه انرژی زا با به تاخیر انداختن تجمع ALP و AST موجود در خون، باعث افزایش زمان رسیدن به خستگی و بهبود عملکرد ورزشکاران می گردد؛ درحالیکه بر گلوکز خون و ضربان قلب آزمودنی ها تاثیر معناداری نداشت. پیشنهاد می شود از نوشابه های انرژی زا قبل از آغاز مسابقه و یا در مراحل پایانی فعالیت استفاده شود تا باعث بهبود عملکرد ورزشکاران گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p2310924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!