بررسی اثرات گرده افشانی آزاد و کنترل شده دانه گرده گونه های اهلی و اینتگریما بر برخی ویژگی های کمی و کیفی میوه پسته (.Pistachio vera L) رقم فندقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مراحل مهم در تولید اقتصادی درختان میوه به ویژه پسته مرحله گرده افشانی و تلقیح آن می باشد. به منظور بررسی اثرات گرده افشانی آزاد و کنترل شده دانه گرده گونه های اهلی و اینتگریما بر برخی ویژگی های کمی و کیفی میوه پسته رقم فندقی آزمایشی به صورت فاکتوریل در قالب طرح پایه بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار در ایستگاه تحقیقات پسته آستان قدس رضوی واقع در شهرستان بردسکن در سال 96-1395 اجرا شد. در گرده افشانی کنترل شده تیمارهای آزمایشی شامل دو روش گرده افشان تزریق و استفاده از قلم مو با چهار ترکیب آرد- گرده به همراه شاهد با سه تکرار بودند. نتایج تجزیه های آماری نشان داد که استفاده از گرده آزاد گونه اهلی اثرات معنی داری بر اکثر صفات نسبت به سایر تیمارهای گرده گونه اینتگریما دارد. از طرفی گرده گونه اینتگریما کمترین میزان ناخندانی را در تیمار IF4 (50/0 گرم گرده اینتگریما + 25/0 گرم آرد) در روش گرده افشان تزریق نسبت به شاهد و سایر تیمارها نشان داد. همچنین بیشترین میزان صفت بدشکلی در تیمار IF1 (2 گرم گرده اینتگریما + 25/0 گرم آرد) در روش گرده افشان قلم مو نسبت به سایر تیمارها مشاهده شد. به علاوه روش گرده افشان تزریق اثرات مطلوب تری نسبت به روش گرده افشان قلم مو در اکثر صفات به جز صفات بدشکلی و نیم مغزی نشان داد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، به نظر می رسد بتوان با استفاده از تیمار IF4 در روش گرده افشان تزریق باعث افزایش برخی صفات مانند تعداد نهایی میوه، وزن مغز و کاهش درصد ریزش میوه و ناخندانی در باغ های پسته شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p2311388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!