مقایسه عملکرد دو روش زیست پالایی و تثبیت در حذف هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای از کنده های حفاری روغنی با رویکرد حفاظت از محیط زیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تصفیه نامناسب ترکیبات هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAHs) کنده های حفاری روغنی تاثیرات نامطلوبی بر روی محیط زیست دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی کارایی دو روش زیست پالایی و تثبیت در پاکسازی ترکیبات PAHs از کنده های حفاری روغنی است. در این تحقیق با مقایسه کارایی دو روش مذکور، روش مناسب با رویکرد حفاظت از محیط زیست انتخاب می شود. 

روش بررسی

در این مطالعه نمونه برداری از کنده های حفاری روغنی در شروع و پایان فرآیند تصفیه در دو روش مورد استفاده، طبق روش های استاندارد انجام شد. برای تعیین مقدار ترکیبات PAHs، از دستگاه سوکسله و کروماتوگرافی گازی-طیف سنج جرمی استفاده شد.

یافته ها: 

نتایج نشان داد میزان حذف ترکیبات PAHs از نمونه کنده های حفاری روغنی با استفاده از روش زیست پالایی 97 درصد (mg/kg 440/3) و روش تثبیت 78 درصد (mg/kg 354/7) است. یافته های این بررسی نشان داد که روش زیست پالایی استاندارد مورد نیاز جهت تخلیه ترکیبات  PAHsبه محیط را تامین می نماید.

نتیجه گیری: 

به دلیل اینکه روش زیست پالایی نسبت به روش تثبیت در حذف ترکیبات PAHs بهتر عمل نموده و استفاده از آن منجر به حفظ محیط زیست می شود، این روش در این پژوهش از کارایی مناسبی برخوردار است و نتایج آن می تواند به عنوان الگویی در دیگر مناطق مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
579 تا 588
لینک کوتاه:
magiran.com/p2316367 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!