روانسنجی ابزار نگرش نسبت به پیشگیری از زخم فشاری (APuP) در پرستاران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 زخم های فشاری یک مشکل بهداشتی مهم در سراسر جهان است. پرستاران به عنوان یکی از اعضای اصلی تیم سلامت نقش مهمی در پیشگیری، ارزیابی عوامل خطر و درمان زخم فشاری دارند. یکی از متغیرهای تاثیرگذار بر پیشگیری از زخم فشاری نگرش پرستاران است. نگرش مثبت نسبت به پیشگیری از زخم فشاری تاثیر مثبتی بر مراقبت های پیشگیرانه دارد. پژوهش حاضر با هدف روان سنجی و تعیین ساختار عاملی ابزار نگرش نسبت به پیشگیری از زخم فشاری (APuP) در پرستاران ایرانی انجام شد.

مواد و روش کار

 مطالعه حاضر یک مطالعه روش شناختی بود. جامعه پژوهش شامل 190 پرستار شاغل در بخش های مراقبت های ویژه، داخلی، جراحی، ارتوپدی، قلب و عروق، داخلی مغز و اعصاب و جراحی مغز و اعصاب در 4 بیمارستان آموزشی- درمانی شهر اردبیل بود که به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. برای تعیین خصوصیات روان سنجی ابزار از روایی سازه (تحلیل عامل تاییدی)، پایایی همسانی درونی و پایایی ثبات استفاده گردید. جهت بررسی سازه عاملی ابزار، از تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرم افزار لیزرل نسخه 8/8 و برای سایر موارد از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.

یافته ها

 در این مطالعه، 190 پرستار شرکت کردند که از این تعداد 76 نفر در بخش های مراقبت های ویژه و 114 نفر در بخش های عمومی مشغول به کار بودند. نتایج مطالعه نشان داد 93/4 درصد از پرستاران مراقبت های ویژه و 97/4 درصد از پرستاران عمومی دارای مدرک کارشناسی بودند. میانگین سنی پرستاران شاغل در بخش های مراقبت های ویژه و پرستاران شاغل در بخش های عمومی  بود. با توجه به مناسب بودن شاخص های نیکویی برازش از جمله GFI، AGFI، CFI، RMSEA در تحلیل عاملی تاییدی ابزار 5 عاملی با تمام 13 گویه مورد تایید قرار گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای کل ابزار 0/70 و همبستگی بین دوبار آزمون با فاصله 20 روز در 30 نمونه 0/85 به دست آمد.

نتیجه گیری

 با توجه به تایید روایی سازه و پایایی ثبات این ابزار، می توان نتیجه گرفت که نسخه فارسی ابزار نگرش نسبت به پیشگیری از زخم فشار می تواند به عنوان ابزاری استاندارد برای ارزیابی نگرش پرستاران در مورد پیشگیری از زخم فشاری و انجام سایر تحقیقات مرتبط با این موضوع مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
487 تا 495
لینک کوتاه:
magiran.com/p2318576 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!